Така се самоопределя в едно от последните си интервюта кинорежисьорът, сценаристът, драматургът, актьорът Райнер Вернер Фасбиндер. „Ужасното дете” на Германия, антикомунистът, който навсякъде се определя като ляв. Антиконфромистът, който мечтае за Холивуд. Антисемитът, който във филмите си искрено отразява притесненията на обикновения германец да не бъде определен като такъв. Женомразецът - женкар, прочул се с тормоза над актрисите и жените си. Хомосексуалистът, който се жени два пъти, пияницата, наркоманът, работохоликът Фасбиндер, който наред с 44-те си филма създава през краткия си живот и 9 оригинални театрални пиеси, които се играят в целия свят и го превръщат в един от най-поставяните немски драматурзи след войната. Сам продуцира общо 26 от своите 44 филма, участва в 21 ленти на други режисьори и е актьор в 19 от собствените си творби. Създава 4 радиопиеси и 37 сценарии, съавтор е на още 13 сценарии. И всичко това само за 13 години интензивно творчество.
„Искам дa направя много филми, за да се превърне и моят живот във филм” - това е неговото мото, което сега, 30 години след ненавременната му ранна смърт, ще се осъществи.
Немският филмов режисьор Марко Кройцпейнтнер обяви, че ще бъде съсценарист и режисьор на филм, посветен на неговия сънародник Райнер Вернер Фасбиндер. „Историята на филма е как Фасбиндер през целия си, макар и кратък живот, търси ръба на емоционалните състояния. Той търси нетрадиционната любов, но заварва само традиционна такава, срещайки хора, които го използват или които той манипулира. Фасбиндер се радва на огромен професионален успех, но всичко в личния му живот граничи с пълния провал” - разказва Кройцпейнтнер.
Райнер Вернер Фасбиндер, роден през 1945 г. в Бад Вьорисхафен, Бавария, умира през 1982 г. в Мюнхен. Той е един от най-известните представители на Новото немско кино от 70-те и 80-те години на XX век. Завършва частна театрална школа и работи в мюнхенския „антитеатер”, който ръководи. Не успява да постъпи в Берлинската академия за театър и кино, но в същата година снима първия си филм.
Носител е на големи международни награди. Нито неговата личност, нито творчеството му се поддават на определено идеологическа характеристика. Той е пределно искрен при представянето на своите герои, повечето са хора на ръба, самоубийци или потенциални убийци, аутсайдери, неудачници. Общото мнение на критика и зрители гласи:
„Райнер Вернер Фасбиндер е хулиган, ранима душа, алкохолик, наркоман, женкар и хомосексуален, а на всичко отгоре един от най-добрите в световното кино до днес.”
10 юни 1982 г. Четири и половина часа сутринта. Юлиане Лоренц, която от шест години живее с Райнер Вернер Фасбиндер, се прибира в общия им дом. Тя е монтажистка и цяла нощ е работила. Намира Фасбиндер проснат гол на леглото. Студен. Мъртъв.
„На земята е поставен двоен матрак, покрит с мръсен, кафяв чаршаф. На него лежи мъртвият. Пепелник, пълен с около 30 фаса. Бутилка светла бира, до нея бутилка уиски и бутилка „Аделхолцнер”, е отбелязано в полицейския протокол. Предполагаемата причина за смъртта: кокаин, приспивателни таблетки, алкохол и преумора. Той е само на 37 години. В едно от последните си интервюта на въпроса на журналиста от какво се страхува най-много, Фасбиндер отговаря:
- „От смъртта” - и добавя „срещу този страх, детински или не, досега не мога да предприема нищо. Страхът ме връхлита при писане, при чукане, изведнъж идва и докато закусвам сутрин...”
Именно тази потребност да надхитря живота и да се изплъзва на страха си, го карат непрекъснато да работи. „Ако изчезне копнежът, вече няма да бъда способен на нищо” - казва в друго интервю той. „Ако страховете ми станат по-силни от копнежа ми по красотата, това вече ще е краят.”
В пиесата му „Свобода в Бремен или хубавата Клара” героинята на Фасбиндер отново е на ръба на съществуването си. През своя кратък живот той създава неповторими женски образи във филмите си. Но не по-малко интересна и неповторима е неговата Клара в чудесното изпълнение на актрисата Петя Силянова. Режисьорът Петър Дамянов, както и актьорите Таня Масалитинова, Юрий Яковлев, Веселин Мезеклиев, Атанас Атанасов, Сливия Рангелова и други, са пределно верни на необичайната представа на автора за света около него.
Слушайте на 12 август от 16.00 часа, по програма „Христо Ботев”, пиесата на Фасбиндер „Свобода в Бремен или хубавата Клара”.