"Различията - обща надежда за Европа" – европейски проект насърчава активното ангажиране и социалната интеграция на млади хора в затруднено положение
публикувано на 14.11.13 в 15:39
Игра на „черната дупка“: всеки участник трябва да координира движенията си, за да докара един космически кораб (топка за тенис) от планета на планета, нарисувани върху едно платнище, без да бъде погълнат от черна дупка
Update Required To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
"Различията - обща надежда за Европа" е проект, който насърчава активното ангажиране, социалната интеграция и солидарност. Отговорността е споделена - от една страна е нужно желанието на младите хора в неравностойно положение за личностно развитие и интеграция, а от друга е и ангажимент на институциите да им предоставят тази възможност.
Проектът е включен в програмата „Младежта в действие“ и се вписва в европейската перспектива за интеграция на млади хора в затруднено положение. Пропагандирайки активното ангажиране и социалната интеграция и солидарност, проектът има за цел да покаже, че един социален или физически проблем може да насочи младежите в различни посоки, но не задължително в посоката на изолация. Всеки може да намери своето място в обществото, ако се замисли за ролята, която може да играе в него.
Проектът „Различията - обща надежда за Европа“ се финансира предимно от Европейската комисия с допълнително финансиране от страна на Сектора за институционно и техническо сътрудничество при Френското посолство, като се изпълнява от Фондация „Outwаrd Bound Bulgaria“, чиято образователна програма чрез спортни и възпитателни активности в природна среда развива у участниците способности да поемат отговорности, да се изправят лице в лице с рискови ситуации, да работят в екип, да са готови да помогнат на другите, да имат положително отношение спрямо трудностите в живота, тъй като това допринася да се придобие активно и отговорно поведение.
Проектът е отворен за всички младежи, които търсят своята идентичност и своето място в обществото и предлага индивидуализирана помощ или помага на малки групи да намерят начини за по-добра интеграция на младежите в обществото.
Дейностите се базират на „интерактивна дидактична работа“ с проблемите, които трябва да се решат и предизвикателствата, които трябва да се преодолеят. Тези дейности създават условия за взаимна подкрепа и успех: игри в екип, спортни турнири, занимателни игри, състезания по ориентиране, походи, които обикновено са недостъпни за младите хора с физически увреждания. Обучението разчита на анализа на ситуациите и на поведенията, осъзнаването на грешките и на промените, които трябва да се направят, на работата в екип, на координацията и комуникацията между участниците, на разбирането, че „трябва да дадеш за да получиш“. Всичко това води до по-добро сплотяване на групата и до по-голяма ефикасност.
Получаването на общи познания за двете страни и Европейския съюз става и по неформален начин чрез интерактивни кръжоци - грънчарство, готварство, дегустация на типични за страните храни, прожектиране на видеоматериали, срещи около лагерния огън с музика, песни, стихотворения, посещения на културни обекти, викторина и дебат за обединена Европа.
Така този процес допринася за засилването на личното и социално развитие на младите участници. Той има двойно въздействие: върху местните власти и върху младите хора, като помага за излизането от тяхната изолация и навиците им; осъзнаване на тяхната относителност, придобиване на сигурност в себе си, постигане на по-голяма автономност и адаптиране към ситуациите и получаване на нови компетенции, развитие на възможности за работа в екип и постигане на „лидерство“, по-свободна и по-интелигентна комуникация - отваряне към външния свят и неговото разбиране, окуражаване за раздвижване и смесване с други култури, търсене и отстояване на правата си като всеки друг гражданин, осъзнаване на активната роля, която могат да играят в обществото, приемайки своите отговорности като осъзнаване на възможностите, които им предоставя Европейския съюз, особено в областта на образованието и интерес към доброволческото движение в Европа.
Но ако младежите са решени да променят своето поведение, за да се интегрират в обществото, то местните власти ще трябва да осъзнаят своята отговорност и да им предоставят тази възможност. Така че се очаква да има въздействие и върху местната власт: Тя трябва да осъзнае, разбере и приеме факта, че неформалното обучение има важно място и допълва класическото обучение, в процеса на развитие на личността на младите хора.
Чуйте още подробности от Люсил Колмиш, координатор на проекта.