Александър Скрябин - Прелюд №2 в ла минор - Алегрето - из цикъла „24 прелюдии”
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Брилянтен звук, перфектна техника, внушаваща респект интерпретация... Така най-накратко можем да определим свиренето на Христо Казаков. Но за него създаването на музика е нещо „отвъд” това... „Когато бях на 19 - споделя той в интервю за престижното американско списание „Фанфар” - ме приеха в Националната музикална академия в София, където имах щастието да уча при професор Димо Димов. Той е бивш ученик на Лили Краус, голям артист и прекрасен преподавател, който изигра важна роля в артистичното ми развитие. До ден днешен си спомням един от първите ми уроци с него. Той изсвири на пианото един единствен тон, за да ми покаже своята концепция за звукоизвличане, и този единствен тон имаше такъв вътрешен интензитет, че преживяването остана незабравимо. Или с други думи, професор Димов ме научи на фундаменталния принцип, който се опитвам винаги да следвам в изпълненията си – никога не изсвирвай някоя нота, преди да я чуеш в себе си, и никога не изсвирвай някоя нота, преди тя да е съзряла и да я почувстваш правилно със сърцето си. Намирам, че твърде често (това важеше и за мен преди да започна работа с професор Димов) пианистите се захващат с произведенията невнимателно и без да се запитат как написаните ноти би трябвало да звучат.”...
Христо Казаков е роден в София през 1974 г. Възпитаник е на Средното музикално училище „Любомир Пипков” и на Държавната музикална академия „Панчо Владигеров” в класа по пиано на проф. Димо Димов. След завършването си той получава стипендия за Музикалната академия във Фонтенбло. Във Франция Казаков посещава майсторските класове на музиканти като Филип Антремон и Филип Бианкони със специален интерес към френския импресионизъм. Междувременно изпълнява основната част от творбите за пиано на Дебюси. Днес Христо Казаков живее и работи в Швейцария. Прави турнета в Швейцария, Япония, Нова Зеландия, Англия. През 2009 г. осъществява три концерта, посветени на Йохан Себастиан Бах, включващи интегрално изпълнение на „Изкуството на фугата” и „Голдберг вариации”. Две години по-рано прави интегрално изпълнение на всички сонати за пиано и цигулка от Лудвиг ван Бетовен и Волфганг Амадеус Моцарт с немския цигулар Фолкер Бизенбендер. Репертоарът му обхваща творби от предкласиката до ХХ век...
За него не се говори много в пресата... У нас! Може би защото съдбата от доста време го е принудила да живее в чужда страна, да диша чужд въздух и да се доказва пред чужди авторитети. Какво му е дало и какво му е отнело това си знае само той и едва ли някога ще го сподели в пълна степен - може би защото душата на артиста е ранима и инстиктивно избягва да „разчопля” теми, които и без друго са болезнени сами по себе си. И все пак - как би се представил, ако трябваше да се опише само с няколко думи? Тези и някои други въпроси му зададох в разговора ни по телефона, който проведох миналата седмица, и който ще чуете в предаването. Ще прозвучат премиерно и компактдисковете с негови интерпретации на творби от Бах, Дебюси и Скрябин.