Големите търговски вериги ще обявяват договорите си с всеки производител като ще ги предоставят на Комисията за защита на конкуренцията. Това решиха окончателно народните представители, които гласуваха промените в Закона за защита на конкуренцията, внесени от депутата от Коалиция за България Румен Гечев и група народни представители.
В едномесечен срок от въвеждане на методика от Комисията за защита на конкуренцията, предприятията с общ годишен оборот за предходната година над 50 милиона лева ще й представят проектите на типови договори или общи условия за периодична доставка на стоки, предназначени за продажба и при оценка за съответствие ще ги публикуват на интернет страницата си в 10-дневен срок. Очакванията на вносителите са, че с поправките ще се сложи край на нелоялни търговски практики, сред които липсата на писмени договори, изменения на договора със задна дата, нелоялно прехвърляне на търговски риск, териториални ограничения за доставките и други. Така според законотворците ще се създадат условия, в които не се дискриминират българските производители. С промените ще се работи и за защита на националните пазари, производството, доставката и дистрибуцията на стоки и услуги при условия на равнопоставеност и водене на преговори за търговски сделки.
Този закон беше посрещнат с разнопосочни оценки. Опасенията на бизнеса са, че промените заплашват конкурентната среда и създават условия цените на стоките да поскъпнат. Според собствениците на хипермаркетите от това ще пострадат крайните потребители. Българските производители от своя страна смятат, че възможността за свободно договаряне ще позволи на производителите да получават реалната цена за своите продукти.