Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Актуализацията на бюджета е неизбежна, тя е необходима. Най-добре е бърза актуализация в едни разумни, балансирани параметри, подобно на тези, които правителството сега предлага. Финансовото министерство подхожда съвсем отговорно, а политическите сили са безотговорни с това си поведение. Това заяви в предаването "12+3" Муравей Радев – финансов министър на България в периода 1997-2001 година. Виждаме, че управляващата БСП се старае да занижи параметрите, които нейното правителство предлага, защото гледа да минимизира поредния си управленски провал, явен вече. Опозицията, която очаква утре да стане управляваща, обратното – гледа да ги направи максимални, за да може да осигури максимално спокойствие на следващия кабинет. Това, което правителството обаче предлага, на мен ми се струва, че е сравнително балансиран и приемлив проект, защото той създава достатъчно възможности, които при едно добро и отговорно управление могат и да не се използват в целия размер.
Има няколко добри и няколко слаби страни този модел, каза Радев и посочи добрите страни: Една от добрите страни е, че дефицитът е под лимитираната граница от 3%, след което има процедура по свръхдефицит. Втората добра страна е, че се повишава годишният таван на лимита на дълга, заложен в този бюджет, с който да покрие новия дефицит от 725 млн. и да покрие разрешената от ЕС държавна помощ за стабилизиране на банковия сектор в България – нещо, от което явно обществото има нужда в момента. Също така той обезпечава една държавна гаранция от 2 млрд. лв. за Гаранционния фонд плюс още 500 млн. за допълнително капитализиране на Фонда, ако това се наложи. Освен това остават два буфера, с които може да маневрира следващото правителство.
Радев вижда обаче и няколко сериозни слабости в този модел: Основната е, че правителството признава, че приходите няма да се изпълнят с около 500 млн. и толкова залага в проекта на промяна. /…/ Моите очаквания са това неизпълнение на приходната част да достигне 1 млрд. лв. в края на годината. Другата слабост – съществени неясноти около европейските фондове и ролята на държавния бюджет в авансовите плащания по тези спрени няколко програми и евентуалното тяхно по-нататъшно развитие, пускане или възстановяване на тези средства. Най-голямата слабост е, че бюджетните дупки, които вече са открити, се запълват с нов дефицит, вместо с икономия на разходи или с вътрешни компенсации в сега съществуващата рамка. Решават се пожарникарски текущи финансови проблеми, а не се работи да се разкрият и отстранят причините за тях. Липсват крайно необходимите структурни реформи в безнадеждно раздутата бюджетна сфера. Ако това не се промени в бъдещо управление, и неговият провал ще бъде сигурен.
Според Муравей Радев страната ни може да си позволи да емитира нов дълг, въпросът е това да не стане практика. Той изказа мнение, че ако не се стигне до актуализация на бюджета, служебното правителство ще е с вързани ръце и няма да може да реагира, ако тази паника, която се задава като втора вълна на паника в банковия сектор, достигне някакви по-сериозни размери. Според него КТБ е далеч от фалита.
Цялото интервюна Даниела Големинова с Муравей Радев можете да чуете от звуковия файл.