Няма промени по отношение на реда на работата в пленарна зала и на комисиите. Един законопроект се внася в Народното събрание, разглежда се в комисиите и след това се обсъжда между първо и второ четене и в комисия, и в пленарна зала. Редът ще остане същият, като сме предвидили да се разглеждат само тези законопроекти, които отговарят на Закона за нормативните актове и неговите изисквания, т.е. да има финансова обосновка и оценка на въздействието на прилагането на всеки един от законодателните актове, които се внасят за разглеждат. През мандата на 41-вото и 42-рото НС имаше редица парламентарни трикове. Надявам се, че сега ще се работи в една много по-различна среда на консенсус и с цел на изработване на едно по-добро законодателство. Ние сме предложили текст, ако има случаи, когато се поиска проверка на кворума и в пленарна зала такъв не се установи, да се даде право на председателя да прецени дали заседанието ще продължи, дали ще бъде дадена почивка и дали ще бъде прекъснато.
Атанасова беше категорична, че правилата няма да потискат опозицията:
Остават всички възможности за опозицията, както блицконтролът във всяка първа сряда от месеца. Остава възможността за осъществяване на парламентарен контрол и в петъчните дни, както и възможността за блицконтрол към министрите в комисиите на НС. Нововъведение е при публичните процедури за изслушване на различни кандидатури, заемащи различни избираеми от НС постове, има предложения за процедурите и публични изслушвания.
Ръководителят на правната програма на Институт "Отворено общество" Иванка Иванова също коментира новия правилник на Народното събрание:
Бих подчертала важността на парламентарния контрол върху органите на изпълнителната власт, който в момента се осъществява в ограничени форми. Освен предложението да има отделна глава в правилника, която да регулира процедурата, по която НС излъчва индивидуални назначения или назначения в колективни органи, също така е важно и предложението за извършване на предварителната оценка на въздействието върху законодателните предложения на народните представители. Има необходимост да бъде прегледан правилникът по отношение на сроковете, които действат в момента, защото в момента те не гарантират възможности за гражданско участие. Има още два срока, които са важни – срокът за публикуване на дневния ред за постоянните комисии са сравнително ограничени – много е трудно за три дни неправителствените организации да формират становище и да го връчат за този период. Отделно от това законодателната програма на НС в момента е фиксирана в едни срокове, които казват за една или две седмици напред дневния ред. Това е къс срок, който не позволява гражданско участие, макар то да е застъпено в правилника.
По отношение на аргументите на Иванова, Десислава Атанасова каза:
В последните години имаме доста нестабилно законодателство и това е породено от недобри законодателни инициативи, доста популизъм в законодателните инициативи, но това може да бъде избегнато много трудно, освен ако не се промени самият модел.
Във връзка с текстовете по отношение на разпадането на парламентарни групи и създаването на нови, за които никой не е гласувал, Атанасова каза:
Има такива направени предложения, когато народните представители напуснат една парламентарна група, да бъдат обявени за независими и да нямат право нито да влязат в друга, нито да създават собствени парламентарни групи. Не мога да кажа как ще гласуват всички парламентарни групи. По отношение на тези текстове и на текстове относно етичните правила – трябва най-накрая да приемем такива. Направили сме предложение етичните норми и правила да бъдат отделна глава в правилника за работа на НС.
Според Атанасова в рамките на две заседания на комисията трябва правилникът да бъде приет, след което ще бъде предложен за разглеждане в пленарна зала.
Цялото интервю на Диана Янкулова с Десислава Атанасова и Иванка Иванова чуйте от звуковия файл.