Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Двеста обаждания по празниците са получени в Комисията за защита на потребителите

В Комисията за защита на потребителите (КЗП) по Коледните празници са получени 108 обаждания на потребители, а по Нова година – 92, съобщи в предаването "Преди всички" главният секретар на контролния орган Иван Бъчваров:

Най-често обажданията са свързани с консултация за правата на потребителите. Когато има по-сериозни сигнали, свързани с безопасността на потребителите, имаше дежурни екипи, които извършваха проверки по време на Коледните празници. За новогодишните не се е налагало да ходят по проверки.

Той посъветва хората, които искат да подадат жалба или сигнал с конкретни документи и факти, да го направят или на място в Комисията или чрез електронната поща.

Иван Бъчваров се надява, че самите търговци обръщат внимание на оплакванията на своите клиенти, защото устната реклама на редовните потребители е по-голяма от рекламата, която те извършват по друг начин.

Обажданията с търсене на консултация от експертите в Комисията за защита на потребителите по празниците са били свързани най-вече с въпроси дали определена стока може да се върне и да се възстанови сумата, за която е била закупена.

Трябва да подчертая, че според законодателството, когато стоката е закупена от търговски обект, търговецът няма задължение да приеме стоката и да върне парите на потребителите, дори и да не я използвал. Но това е въпрос на добра практика. Има търговци, които дават възможност на потребителите в рамките на определен срок да могат да върнат стоката или да я заменят с друга, уточни Иван Бъчваров.

Той каза, че продължава да расте делът на онлайн пазаруването. Там клиентът има гарантираната възможност в срок до 14 дни да върне или замени закупена стока.

В следващите дни Комисията за защита на потребителите започва проверки по търговските обекти във връзка с намаленията:

Търговците трябва да спазват няколко основни задължения. Там трябва да се знае, че срокът на едно намаление може да бъде минимум един ден, максимум един месец. Това е основното, което ще се проверява. На второ място – трябва да фигурира нова и стара цена, а старата цена трябва минимум един месец преди това да е била актуална.

Иван Бъчваров обясни и какво е извършила Комисията, след като се самосезира за отчитането на тока:

Ние се самосезирахме. Отделно поискахме информация от компетентния контролен орган – Държавната комисия за енергийно и водно регулиране (ДКЕВР). Изпратили сме писмо да ни предоставят цялата информация, ако има жалби при тях, свързани с отчитането. Отделно извършихме проверки на 29-и и 30-и декември в ЕРП-тата, но проверката продължава и не мога да кажа дали са установени такива случаи. От офисите на ЕРП-тата сме изискали информация на произволен принцип за определени потребители да ни бъдат предоставени сметките, които са им изпратени./…/ Ако се установят такива случаи това ще бъде обявено за нелоялна търговска практика, ще бъде издадена заповед тя да се преустанови и налагане на санкции на ЕРП-тата, която може да бъде от 15 до 30 хиляди лева в зависимост от тежестта на констатираните случаи.

Главният секретар на КЗП уточни, че в Комисията сигнали и оплаквания за по-дълъг отчетен период не са получавани.

Цялото интервю с Иван Бъчваров можете да чуете в звуковия файл.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна