Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Сет Сванхолм е роден през 1904 година получава солидно музикално образование; започва кариерата си като органист, получава позицията на кантор в църквата „Св. Яков" в Стокхолм. Интересна подробност: 7 години по-младият от него Юси Бьорлинг е хорист в същата църква. Отношенията между двамата още от този период са хладни: някои журналисти по-късно на шега сравняват враждата между двамата прочути шведски тенори с някои нрави от каубойските филми: „Градчето е малко за двама". Сванхолм започва оперната си кариера като баритон. Дебютът му като тенор е в ІХ симфония от Бетовен. Следва Радамес и поредица от блестящи Вагнерови герои. Международната му кариера е стремителна. За разлика от Юси Бьорлинг той не прекратява изявите си в Третия райх през войната, въпреки че не питае симпатии към нацизма. В Метрополитен дебютира като Зигфрид - през 1946 г. Отначало е приет равнодушно: публиката трудно заменя любимеца си, Големия (и в буквален смисъл) датчанин Лауриц Мелхиор със сравнително дребния Сванхолм. Но се налага бързо - и като камерен певец. Надживява с 4 години Юси Бьорлинг. Никога не постига широката слава на съперника си - може би и защото репертоарът на Бьорлинг е по-лесно смилаем за публиката, има и много повече издадени плочи. В предаването ще звучат документални записи от концерт на Сет Сванхолм с пианиста Арне Сънегард в Конгресната библиотека на САЩ на 4 февруари 1949 година. Швейцарското сопрано Лиза делла Каза (1919-2012 г.) се прочува главно с Моцартови и Рихард Щраусови героини. Описвана е и като най-красивата жена на оперната сцена. Дебютира като Чо-Чо-сан - през 1940 г. Бързо завладява най-престижните оперни и фестивални сцени. Кариерата й в Залцбург започва през 1946 година, самият Рихард Щраус я насърчава като бъдеща Арабела. В Метрополитен се явява - от 20 ноември 1953 година (тогава е дебютът й там) до 9 декември 1967 година - 173 пъти в опери на Моцарт, Щраус, Пучини, Вагнер. След дебюта й в Ла Скала през 1949 година Виктор де Сабата се опитва да я привлече към прочутия оперен театър, но тя предпочита Виена. Паралелно с блестящите си участия на оперната сцена Лиза делла Каза изнася и успешни рецитали - главно с песни от немски композитори. В предаването са използвани записи от концерти в Залцбург през 1957 и 1960 година - това е годината на последното й явяване на този фестивал. 20 април