Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Софийската опера и програма "Христо Ботев" ви канят на очарователно екзотично пътуване с премиерата на „Ловци на бисери“ на 28 май от 19 часа

БНР Новини
Снимка: Анелия Кръндева








"Ловци на бисери" - опера от Жорж Бизе

Либрето: Мишел Каре, Йожен Кормон

Действащи лица и изпълнители:

Надир – Николай Моцов, Хрисимир Дамянов

Зурга – Веселин Михайлов, Атанас Младенов

Лейла – Веселина Василева,  Силвия Тенева

Нурабад – Димитър Станчев, Александър Носиков

Постановъчен екип:

Диригент-постановчик – Дидие Талпен

Диригент – Борис Спасов

Режисьор – проф. Светозар Донев

Сценография – Иван Токаджиев

Художник на костюми – Ася Стоименова

Хореограф – Ана Донева

Асистент-режисьор – Владимир Горчаков

Диригент на хора – Виолета Димитрова

Помощник-режисьори – Владимир Горчаков, Стефка Георгиева

Съдържание на операта


За Жорж  Бизе и операта му "Ловци на бисери"

Жорж (Александър Цезар Леополд) Бизе

25 октомври 1838 г., Париж – 3 юни 1875 г., Буживал

Жорж Бизе е роден в семейство на музиканти. На девет години пос­тъпва в Парижката консерватория, а на тринайсет вече е признат за най-добрия пианист там. Получава Римската награда, която му дава възможност за двегодишна специализация в Италия и за едногодишна – в Германия. След първите успехи и признанието идват и трудностите – борбата за постоянна работа, за насъщния. Бизе пише танцова музика, преподава. Двайсет и пет годишен създава своя първи оперен шедьовър – „Ловци на бисери“ по моден за времето източен сюжет. Но критиката го определя като... епигон на Вагнер! Бизе е отчаян. Да излезе от кризата, му помага старият маестро Шарл Гуно. Той му пише: „Върви по своя път, сине мой. Единственото, което можеш да направиш сега, е да следваш себе си и да твориш. За да стигнеш утре до онова, за което мечтае всеки творец: около теб да се върти целият свят!“ След „Ловци на бисери“ Бизе написва „Красавицата от Перт“ по едноименния роман от Уолтър Скот, „Паризина“,  „Дон Прокопио“ и още редица симфонични и камерни произведения. Сред тях се откроява сюитата „Арлезианката“ по Алфонс Доде, създадена първо като театрална музика, а сега се смята за един от върховете на френския симфонизъм. На 3 март 1875 г. парижката публика вижда и чува един от шедьоврите на операта на всички времена – „Кармен“. Вижда и чува, но не може да го разбере! Премиерата е истински провал за автора. Бизе не може да го понесе и само след три месеца умира от сърдечен удар, едва навършил 37 години. „Кармен“ открива нова страница в историята на жанра. На оперната сцена се появяват обикновени хора, а не аристократи или богове, и се разиграват истински страсти – човешки, реални. Със своите ясни, класически форми „Кармен“ е светъл лъч от Среди­земноморието в противовес на полумрака и мистиката от оперите на Вагнеровите епигони – по това време на мода във Франция и Европа. Днес творбата на Бизе е една от най-репертоарните и обичани от публиката в света.

Макар и създадена по един не особено оригинален, откровено мелодраматичен сюжет, музиката на Бизе в „Ловци на бисери” впечатлява  както с лириката, така и с драматизма си. Бъдещият, още млад, 34-годишен автор на „Кармен”, успява върху тези измислени и не особено логични ситуации да изгради силни и сложни характери. Особено ярък е Зурга, най-драматичната фигура в операта. Майсторски са написани красивите и запомнящи се арии, дуети и ансамбли /първият дует на Зурга и Надир, каватината на Лейла, ариозото на Зурга, романсът на Надир, триото преди финала/.

Бизе на българска сцена

Шедьовърът на Бизе „Кармен” има дълга и пребогата история, както на националната ни сцена, така и в останалите музикални центрове в страната. Много режисьори, диригенти, сценографи, певци и инструменталисти са работили над тази забележителна творба, която е била освиркана на премиерата си през 1875 в парижкия театър „Лирик”. Първата българска премиера е на 12 март 1912  под режисурата на основателя на Операта Драгомир Казаков със забележителната Богдана Гюзелева-Вулпе в главната роля. Музикалното ръководство е дело на многозаслужилия дългогодишен главен диригент и градител на Софийската опера Тодор Хаджиев /1881-1956/ , баща на композитора Парашкев Хаджиев.

След 15 години именно той ще постави за първи път и втората по известност и значение творба на великия Бизе – „Ловци на бисери”. Това се случва на 12 септември1927 година за официалното откриване на сезона. А той е дълъг и безкрайно интересен. Първо: защото начело на Операта има двама диригенти, при това музиканти от световна класа – Исай Добровен и Юрий Померанцев и второ, защото този богат и много силен в професионално отношение сезон, с 9 премиерни постановки, може да се определи като предимно „френски”. Освен „Ловците” се реализират: „Фауст” на Гуно, „Еврейката” на Алеви, /поставена и през 1997 г. Отново с успех София/, „Вертер” на Масне, „Копелия” от Делиб, играят се още: „Манон” на Масне, „Лакме” на Делиб и вечната „Кармен”.

Съставът е повече от добър. Като Лейла се редуват младите примадони - колоратурките Мария Милкова- Золотович и Мария Митович, Зурга е белкантовият баритон, полуиталианецът Събчо Събев, Нурабад – Павел Елмазов, а трудната и ефектна тенорова партия застъпват Атанас Иванов и Борис Христов.

Постановчик е главният режисьор на Операта – Христо/ Хитьо/ Попов. Красивите декори и костюми са дело на неуморния Александър Миленков, немски възпитаник, първия професионален сценограф у нас, а ефектните индийски танци са подготвени  от Анастас Петров, наречен по-късно „Бащата на българския балет.” Според печата, постановката се радва на голям успех и след десетина години е подновена с почти същия изпълнителски състав, в който влиза и тенорът Петър Райчев, първият български оперен певец със световна кариера.

Дълги години „Ловци на бисери” не се играе на столична сцена. През 1980 година Борис Хинчев, Светозар Донев и Мариана Попова осъществиха нова постановка /премиера 29април 1980/, но тя не се задържа за дълго в афиша.

Затова пък на най-голям успех се радваше стилната русенска постановка от 1955 /реж. Евгени Немиров, диригенти Любен Пинтев и Ромео Райчев/ със „звездната русенска тройка” Николай Здравков /Надир/, Пенка Маринова /Лейла/ и Кирил Кръстев /Зурга/. Тя се игра до 1972 година при пълни салони в Русе, гостува на фестивали и прегледи, влезе и в Златния фонд  на БНР.

Другите музикални сцени в страната също се обърнаха към тази любима на нашите меломани творба на Бизе: Стара Загора през 1957 с участието на Миньо Минев, Варна през 1964, под режисурата на Евгени Немиров, Пловдив през 1966 година с прекрасната лиричка Валентина Александрова.

От Бизе са играни у нас още „Доктор Миракъл” / от Учебния оперен театър при Музикалната академия през 1981/ и още балетът по сюитата „Арлезианката”. Интересно е, че балетът се афишира под заглавието „Циганска любов” и се играе през 1935 г. заедно с „Шопениана” с хореографията на Анастас Петров.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна