В Стратегията е предвидено да бъде създаден Координационен съвет към Министерския съвет по нейното изпълнение. Такъв съвет така и не е създаден, въпреки, че неколкократно се обръщахме към ресорния вицепремиер г-жа Кунева да го сформира, тъй като е в нейния ресор. Малък светъл лъч е намерението на новизбрания председател на Държавната агенция за българите в чужбина да работи в тази посока. Там тече в момента процедура по създаване на Консултативен съвет към Агенцията, който да предложи по-конкретни промени в Закона за българите в чужбина. Друг светъл лъч беше създаването на специализирана комисия по политики за българите в чужбина в Народното събрание.
Според Стефан Манов представителите на българската държава зад граница не желаят да работят с нашите сънародници там:
Тяхното кариерно развитие не зависи от това как работят с диаспорите. Никой не ги оценява, така че да бъдат стимулирани по някакъв начин да работят с българските граждани в съответната страна. Парадоксът е, че българските консули се занимават повече с граждани, които са попаднали поради някаква причина в затворите в чужбина, отколкото с редовите и внятни български граждани, които са оставени в последна глуха.
В писмо до министъра на външните работи Даниел Митов от Временните обществени съвети на българите в чужбина пишат, че референдумът е подходящ момент за провеждане на пилотен проект за избор на консултативни временни съвети.
Става въпрос за един пилотен проект, да се види ще работи ли, ще тръгне ли, какви са проблемите. Един еволютивен подход, стъпка по стъпка, за да не уплашим администратора, задрямал в сладка задгранична командировка дрямка. Но нещата трудно вървят. /…/ Понеже референдумът е с по-малък залог, т.е. като краен резултат не зависи съставът на парламента или кой ще е президент, могат да се съчетаят изборите по един по-лек, по-лесен начин. Сроковете са напълно съвместими, каза още Стефан Манов.
Цялото интервю с него можете да чуете в звуковия файл.