Международен фестивал с кодовите имена „саунд арт”, „нет арт”, „роботика”, „генеративни системи” и още чудеса от дигиталния свят се открива днес в Националната художествена академия. DA Fest за пети път събира на едно място световноизвестни творци, за да представи съвременни артистични тенденции, изследвания и технологии в областта на дигиталните изкуства.
Това са утвърдени практики и жанрове в изкуството, които започват своето развитие още през 60-те, казва Венелин Шурелов, който е един от кураторите на програмата. Те обаче навлизат малко по-бавно у нас и може би затова ни се струват авангардни – и като артистично изразяване, и като опит от страна на публиката. Практиките засягат най-общо употребата на технологични устройства, помагащи на художника да претвори идеята си – просто един партньор в неговото изразяване и начина му за достигане до публиката. В случая публиката предпочита да й се говори чрез устройства, свързани с програмиране, с контрола на поток от информация, с интерпретацията й от компютри. Така представянето на този ансамбъл от информационни потоци, визуални и звукови среди, съчетани с различни послания, образуват по-комплексни като структура произведения на изкуството.
Изложби, мултимедийни пърформанси и инсталации, прожекции, презентации и уъркшопове – всичко това обещава DA Fest. За тазгодишното издание пристигат участници от Швейцария, Германия, САЩ, Сингапур, Франция, Канада. Един от важните елементи в петте дни на фестивала ще бъде образователният. Затова артистите не само ще представят своите творби, но и ще ги „изговарят” пред студенти и участници в ателиетата и майсторските класове. Вечерите пък ще бъдат музикални – първата от тях е запазена за групата Help Me Jones, а останалите са диджей партита.
„Светлинни паразити” е един от най-интересните проекти на фестивала. Германската група RaumZeitPiraten ще демонстрира как различните видове лампи и осветлението в пространството могат да бъдат преобразувани в прожекционни устройства с помощта на употребявано лабораторно оборудване, увеличителни стъкла и огледала. Зад работата на групата от Дюселдорф стои понятието „постдигитално”, а това означава, че произведенията им са смесица от аналогова технология и дигитални процеси, обяснява Венелин Шурелов. Ето какво още откроява той от богатата програма на DA Fest.
„Звукова импровизация с електричество” е проект на Наталия Петкова, която живее в Канада. Като изпълнител на сцената тя впечатлява с комбинацията между употребата на собственото си тяло и добавянето към него на технологични устройства. Тя ще направи пърформанс и ще сподели опита си под формата на уъркшоп. Сред основните ни участници са и двама братя от Швейцария с артистичното име Cod.Act, които ще се представят с инсталацията Nyloid. На откриването те ще активизират този обект в галерия „Академия” в рамките на около половин час.
Дигиталното и традиционното изкуство не са антагонисти. Напротив, между тях „непрекъснато текат процеси на взаимност” по думите на куратора на фестивала. Той самият казва, че е от поколението, стъпило с единия крак в едното и с другия крак в другото изкуство, „докато младите изменят драматично това съотношение”. Според него взаимоотношенията между дигиталното и традиционното изкуство могат да се обобщят с думата „обмяна” – на значения, техники, практики, смисъл.
Не мисля, че сме на някакво бойно поле, което непременно търси да очертае границите си и да се дистанцира. В крайна сметка художникът не е роб на изразните си средства – той ги използва като посредник, служи си с техния език, с техните характеристики и особености. И тъй като технологиите са твърде активна, витална част от всекидневието ни, може би затова артистите прибягват до тях, за да направят общуването с хората по-актуално и адекватно.