Това каза за предаването „Хоризонт за вас“ литературоведът и писател проф. Валери Стефанов. Според него, реформата в образованието трябва да бъде завършена, а в приетия закон за училищното образование „има доста положителни страни, макар и не докрай развити“. Децата от І до V клас отдавна имат нужда от нови учебници, допълни той:
Въпросът е много сложен не само за държавните образователни стандарти, за програмите, но и за оценката на тези учебници, защото това, което се предвижда като уредба за оценяването на тези учебници също предизвиква много проблеми – кой и как ще оценява новите учебници.
Ако няма критерии за ниво на компетентност на хората, които оценяват учебниците, съществува риск от корупционен произвол при оценката, предупреди експертът:
Всякакви интереси в тази посока, които не са подплатени с адекватни продукти, очевидно поставят под съмнение резултатите от подобни конкурси. Много е важно да се оцени действителната стойност на образователните продукти, а не те да бъдат за сметка на учителите и за сметка на децата.
Има разлика между колективна памет и историография, изтъкна ученият. Колективната памет е емоционална и в нея думата „робство“ е на място, изтъкна той.
Според Стефанов е добре да има интегрален учебник по български език и литература, а не предметът да се разделя изкуствено. Според него, реформата в образованието ще се случи, когато не я правят компрометирани чиновници:
Образованието в момента продължава да бъде заложник на всякакви договорки, политически конюнктури и на некомпетентни хора, които смятат, че могат да свършат работа, а са доказали, че не могат. В това Министерство на образованието има доказани хора, че не могат да свършат работа, но те устояват на всякакви конюнктури. Предполагам, че ще устоят и на конюнктурата на г-жа Кунева. Почти съм сигурен.
Интервюто на Лъчезар Цветков с проф. Валери Стефанов можете да чуете от звуковия файл.