Представляващата протестиращите Евелина Петрова каза пред „Хоризонт“, че в момента новите служители, които се занимават с чистотата, не могат да се легитимират, че са служители на фирмата, а летището не е станало по-чисто. Създали сме фейсгруп група „Летище София замириса“, в която публикуваме снимки, разказа още Петрова.
Няма тихомълком сключване на договор с външен изпълнител. Всички служители на външната фирма са преминали през обучение за сигурност и безопасност, след което са им издадени съответните пропуски, категоричен беше директорът на летище „София“ Христо Щерионов. Той се позова на международни разпоредби, според които за по-качествено извършване на дейности, които не са свойствени за летището, се препоръчва сключване на договори с външни изпълнители.
Христо Щерионов репликира протестиращите чистачки, че има качествено повишаване на нивото на хигиената на летището и покани екип на БНР да направи проверка. Част от снимките, публикувани във Фейсбук според него са резултат на злоумишлени действия на служители на летището и трябва да се проверява дали тези снимки отговарят на истината. Евелина Петрова отрече да има такива злоумишлени деяния.
Към този момент няма диалог. Единственото писмено уведомление е от миналата сряда за 11 свободни работни места за желаещи да бъдат преназначени, посочи Евелина Петрова. Местата ще бъдат увеличени до 18, но до момента има само 5-6 желаещи, отговори директорът, според когото социалният диалог върви нормално. По думите му, ръководството на летището е дало възможност на досегашните работници както да си получат обезщетенията при освобождаване от досегашните им длъжности, така и да кандидатстват за новите позиции.
Евелина Петрова подчерта, че в разрез с правилата на колективния трудов договор писмената информация до синдикатите за предстоящите съкращения е стигнала до тях едва след подписването на договора с новата фирма. Аутсорсване на дейността се прави по други разпоредби на колективния договор, а не по начина, по който това се случва в момента, обясни тя.
Петрова цитира официална информация, че за цялата 2015 година има подадени общо 105 жалби за чистотата на летището, като 70 от тях са за Терминал 1, а 35 касаят Терминал 2. Това включва 4 милиона пътници и всеки може да пресметне колко са оплакванията от нашата работа досега, каза в обобщение Евелина Петрова.
Двете позиции чуйте в звуковия файл.