Не ни трябва успех по милост, трябва да си го заслужим. Европейската комисия винаги е била добра в окуражаването на усилията, но след първия и втория път вече има оценка, в момента се борим за тази оценка, подчерта Меглена Кунева в анализ на новината от изминалата седмица за възможното разделяне на евромониторинга на Румъния и България и изказването на председателя на ЕК Жан-Клод Юнкер по тази тема.
Важно е да се разбие съмнението, че се страхуваме да направим силен закон, това е сигналът, който се чака отвън, заяви още вицепремиерът относно антикорупционния закон и припомни, че законът е консултиран десетки пъти с всички партньори в управлението, а с чуждестранни партньори е уговорено обучението на хората, които ще работят по него:
Оставихме този закон за последния ден преди лятната ваканция на парламента. Нима това беше добър сигнал? Звънецът удари, парламентът се разпусна. Никой не искаше да приеме този закон.
Относно провежданите по места срещи по обсъждането на учебните програми, министърът на образованието посочи:
Предучилищното и училищното образование има свой център – детето и ученикът, но онзи, който ще помогне на детето, са учителите. Учителят е в центъра като най-активна фигура за приложението на закона. Учителите се отговорни хора и с тях трябва много да се говори, да имаме общи виждания, общи решения и те категорично да разчитат на МОН и на мен.
Трябва да е ясно какво е съдържанието на учебниците, как избират учителите и родителите да знаят, че цялата държава сме я впрегнали, за да може децата ни да бъдат подготвени за 21 век, да бъдат с познания и идентичност.
Меглена Кунева отново уточни, че новите учебници засягат само първи и пети клас, а проблемът се изговаря така, сякаш засяга всички класове:
Без учебници децата няма да бъдат. Няма да допуснем хаос в системата, но търсим най-добрия начин, с всички плюсове и минуси, които ще бъдат обсъдени и с професионалната гилдия, и на политическо ниво.
Меглена Кунева изтъкна още, че законът е добре приет, все повече разбран и никой не иска да отлага влизането му в сила, защото промените са чакани десет години.
В „Буквара“ има промяна на реда, по който се учат буквите – редуват се гласни и съгласни, за да могат децата да могат по-бързо да направят срички и да се научат да четат, отбеляза още просветният министър.
Трябва да насочим усилията си към Закона за висшето образование, каза още Меглена Кунева.
Цялото интервю чуйте в звуковия файл.