Статков потвърди информацията за проблеми с износа заради обвинения за контрабанда.
Той каза още, че по договора за продажба на "Булгартабак" Агенцията за приватизация има правомощия все още да не се променя предметът на дейност и седалището на дружеството.
Руси Статков коментира още и темата за концесията на летище София – процедура, която, според министъра на транспорта Ивайло Московски трябваше да започне в средата на март. Летището отива на концесия, за да се покрият дълговете на БДЖ:
Според мен, това, което трябваше да се прецени първо, е, как да се подходи по отношение на летището в момента – то е печелившо. От гледна точка на опита, който имат други страни, бивши източноевропейски, социалистически, също така наши съседни, мога да кажа следното: В Чехия, летището в Прага е на 100% собственост на държавата, летището в Рига – собственост на 100% на министерството на транспорта на Латвия, в Естония, в Талин – 100% собственост на държавата… и ако вземем Румъния, там 80% собственост на държавата Румъния и 20% на частни инвеститори. Много са факторите, които трябва да се вземат предвид при едно окончателно решение. Надявам се това да бъде направено по най-добрия начин за българската държава и за българските граждани.
Статков каза още, че у нас все още липсва стратегия за развитието на железопътния транспорт, въпреки че още през януари миналата година министърът на транспорта да е поискал изготвянето на такава пред Комисията по транспорта. По повод плана на държавата да вземе пари от концесията на летище София, които да отидат за покриване на дълговете на БДЖ, Статков поясни:
Ако се види законът за концесиите - да , такова плащане може да бъде извършено.
Концесията на летището за покриване на дълговете на Държавните железници е единственото възможно решение, което правителството намира, тъй като няма как натрупваните с години задължения да бъдат решение ефективно през бюджета, коментира Гроздан Караджов – депутат от гражданската квота на Реформаторския блок. Според него концесията на летище София е отдавна замислен инструмент за по-добро управление на летищната собственост, без какъвто и да е риск за държавата и допълни, че има основание да бъде поискано от бъдещия концесионер на летище София да плати голяма част от предвидената сума по сделката още в началото, защото:
В случая става дума за един вече изграден пазар, т.е. летището е бизнес, който на практика вече е създаден. Самолетите кацат на това място, съответно там преминава определено количество пътнико- и товарооборот. Това дава много добри възможности да се пресметне за времето на една концесия какви ще бъдат приходите, най-малко към днешна дата. И тези възможности, които дава този осигурен пазар – пътници и товари, при един добър икономически анализ, дават възможност да се поиска тази сума от един бъдещ концесионер, който при това да бъде стратегически партньор.
Според Караджов, ако концесионерът иска да развие съответните услуги на летището, ако той иска да оптимизира дейността си, той ще трябва да инвестира.
Интервютата на Таня Милушева с Руси Статков и Гроздан Караджов можете да чуете в звуковия файл.