Йозеф ван Висем, носител на Наградата за филмова музика на Кинофестивала в Кан за саундтрака на вампирския епос на Джим Джармуш „Само любовниците остават живи”, идва за два концерта у нас тази седмица.
На 22 март, вторник, от 21 часа той ще изнесе концерт за лютня в Първо студио на Българското национално радио (бул. „Драган Цанков” 4), а вечерта за него ще открият музикантите от „Кайно Йесно Слонце”, чиято програма от нови композиции (с участието на виолончелистката Маги Петрович) е премиерна. Организатор на концерта е радио фестивалът на програма „Христо Ботев” Alarma Punk Jazz.
На следващия ден, сряда, 23 март, от 19 часа Йозеф ван Висем ще изнесе концерт и за жителите и гостите на Велико Търново, като специално събитие, посветено на празника на града. Мястото е Изложбени зали „Рафаел Михайлов”, а подгряващи артисти ще са музикантите от триото за средновековна музика Ambient Folklore (Петър Делчев – контракитара, тамбура, Татяна Йосифова – глас, перкусии, Евгени Чакалов – флейти, ирландско бузуки, италианска средновековна гайда), които вече са имали един съвместен концерт с него миналата година. Организатори са отново Alarma Punk Jazz, съвместно с фестивала Transfiguration, който от тази година се мести на крепостта „Царевец” във Велико Търново.
Йозеф ван Висем (родом от Маастрихт и живеещ понастоящем в Ню Йорк) е композитор-минималист и автор на „нова музика за старинни инструменти“ , чиито музикални търсения и превъплъщения не познават жанрови граници – неговата лютня стои напълно естествено и в пост-рок, и в пост-пънк, и в ренесансов, и в бароков, и в ембиънт-нойз, и във фрийк-експериментъл контекст.
Списъкът от музиканти, с които е работил, включва легендарни имена като Тетуци Акияма, Гари Лукас, Кейджи Хайно, Грег Ковалски, United Bible Studies, а с Джармуш (на китарата) има три записани албума още от времената преди филма – Concerning Тhe Entrance Into Eternity, The Mystery Of Heaven и Apokatastasis. След „Само любовниците остават живи” сценичните му и студийни колаборации с Тилда Суиндън, Джармуш и Ясмин Хамдан съвсем естествено продължават...
На двата концерта в София и Велико Търново той ще представи както филмовата си музика, така и пиеси от новия си албум When Shall This Bright Day Begin, в който участва и Зола Джизъс и който излезе официално миналата седмица.
Билети за концертите в София и Велико Търново има в мрежата на Eventim, а ще се продават и на място час преди започването на всяко от събитията.
Йозеф ван Висем пред българските медии:
*** Времената, в които живеем, са съвсем тежки. Всичко е доста повърхностно, смятам, и ориентирано в погрешната посока. Всички правят едни и същи неща. Дори снимките, които правим, например, са едни и същи. Изкуството се е превърнало в част от света на мултинационалните корпорации. Всички големи градове по света днес изглеждат по един и същи начин с веригите „МакДоналдс“ и т. н. Хората комуникират през екрани и вече не си говорят по друг начин... И лютнята в случая е идеалният пример, с който мога да покажа, че нещата могат да стоят и да изглеждат и по друг начин... – Йозеф ван Висем пред програма „Христо Ботев”.
*** Обичам да правя музика за слушателя, а не за себе си. И мисля, че свиренето на много ноти е забавление повече за музиканта, отколкото за слушателя. Към слушателя имам по-друг подход – към въображението на слушателя. Така че той или тя да може да си представи различни неща. Също така (лютнята) е исторически инструмент, така че можеш да размишляваш и над това как е звучал преди 400 години. Но, да, обичам в музиката да има много свободно пространство – Йозеф ван Висем пред Радио Бинар.
*** Бруклин ме промени – колкото по-шумно е около мен, толкова по-тиха и същевременно дълбока музика правя – Йозеф ван Висем пред Light.
*** Обичам след някоя мрачна пиеса да изсвиря някоя по-светла. Защото самият живот е такъв, по този начин се движи – нагоре и надолу: не е само тъмен или само светъл. Така чувствам и музиката – тя никога не е напълно мрачна или напълно оптимистична – Йозеф ван Висем пред Rawk’n’Roll.
*** То е като да влезеш в бяла стая. Губиш усещането за време и не знаеш колко дълго си прекарал там, защото не можеш да го отнесеш към някаква система на отчитане. Същото чувствам и по отношение на музиката: понякога искам да се загубя в дадена пиеса. И като слушател, и в моята музика, докато свиря – Йозеф ван Висем пред Портал „Култура”.