Това каза за предаването „12+3“ по „Хоризонт“ председателят на Асоциация „Приятели на железопътния транспорт“ Варужан Апелян по повод предстоящото обсъждане на мерки за повишаване на сигурността при наземния транспорт, организирано от ЕК. В наземната инфраструктура достъпът е отворен и всеки може да внесе каквото и да било, поясни той.
Според Апелян тренировките и обученията за реакции в критични ситуации могат да окажат много положителен ефект, отколкото мерките:
Вероятността да предотвратим заговор е много ниска. Вероятността да намалим жертвите и ранените след него е много по-голяма, ако имаме предварителна подготовка, предварително оборудване, готовност да реагираме по най-добрия начин след такива инциденти. Видях в София, в метрото, се "проведе" такъв инцидент, но в железопътния транспорт нещата не са много добри. Малка част от персонала е участвал в такива тренировки.
В нито едно железопътно превозно средство у нас няма оборудване за ликвидиране на последствията при евентуален удар, сподели Апелян:
Ние разделихме нещата на превенция и преодоляване на последствията. Превенцията получаваме чрез разузнаването – когато имаме информация и можем да реагираме преди да се случи събитието. Ликвидирането на последиците е важно, за да може, веднага след като се случи, да има най-малко жертви или ранени.Терористичните удари в железниците обикновено се случват на места, където достъпът на линейки и пожарни коли е труден.