Австрийската режисьорка Урсула Хорнер от няколко седмици поставя „Хофманови разкази” в Пловдив. Енергичната дама е възпитаник на Университета по музика и сценични изкуства във Виена, била е асистент на Роман Полански, водила е детски предавания в ORF. В ранните си години е участвала в над 30 постановки във Виенската опера, а по-късно започва да режисира мюзикъли и опери в Европа и САЩ. Нейният вълшебен спектакъл „Хофманови разкази” от Офенбах вече е поставян в зала 1 на НДК, а сега ще заживее отново с изпълнителите от Опера Пловдив на 13 и 27 април.
Урсула Хорнер споделя: Ако в други опери има моменти, в които ти доскучава, то в „Хофманови разкази” хармонията между музикален текст и сценично действие е перфектна. От начало до край, музиката на Офенбах пленява и интригува.
За Урсула Хорнер работата ѝ в Oпера Пловдив е изпълнена с вдъхновение и удовлетворение. Емоционална, артистична, тя се задъхва от вълнение, като описва образите в „Хофманови разкази”. Започва първо с Хофман – роля, която изисква от певеца да има в гласа си всички нюанси – от лирично, през драматично до героично звучене. Партията на Хофман е много трудна и безкрайно дълга – той е отначало до край на сцената.
За меломаните в Пловдив ще е наслада да чуят първия тенор на Софийската опера – Костадин Андреев, който има зад гърба си над 30 централни оперни партии. Баритонът Михаил Пулиев ще поеме четирите роли на Злото. Той е негативният образ в постановката, който отрича всичко и е като сянка на Хофман – непрекъснато го спира във всичко, до което се докосва, и му внушава, че греши. Любовните музи на поета Хофман се изпълняват от сопраните Станислава Иванова, Светлана Иванова, Евгения Ралчева и Марияна Панова.
Урсула Хорнер е в Пловдив с постановъчен екип от Македония – художник на декора е Мария Ветероска, художник на костюмите е Мария Пупучевска, а на осветлението – Васил Лисичов. В репетиционните зали кипи творчески процес на няколко езика – български, немски, английски и македонски, но без услугите на преводач.
Пловдивската публика ще има възможност да се наслади на оперна визия, която наистиа е на световно ниво. "Хофманови разкази” е незавършена опера, затова съществуват много различни версии. Няма как да кажем, това е оригиналната версия. Затова ние режисьорите имаме свободата да се намесим. И това е прекрасното, защото колкото и пъти да гледаш тази опера, тя никога не е една и съща, споделя режисьорката.
Диригентът Диан Чобанов е работил с Урсула Хорнер и познава добре полета на въображението ѝ. За себе си е решил да се лиши от драматичното звучене на оркестъра, към което предразполага музиката на романтизма. Търси по-ефирното звучене и го обяснява със самата драматургия на приказките. В тях има заложено много хумор, динамика в действието и това изисква по-голяма лекота в интерпретацията.