Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Столична община в конфликт с велосипедисти и пешеходци

Снимка: БТА

Столична община забрани движението на велосипедисти по пешеходната зона булевард "Витоша". Навсякъде са поставени знаци, забраняващи влизането на колоездачи. След последния ремонт на булеварда, велоалеята беше премахната. За сметка на това се увеличиха площите по тротоарите, на които заведенията поставят маси и столове. Това също възпрепятства спокойната разходка на хората в тази зона, сигнализират от Гражданската платформа "Спаси София". За велосипедна алтернатива на бул. "Витоша" се обявиха и от Асоциация "Велоеволюция". Радостина Петрова – координатор на сдружението, каза в "Хоризонт до обед", че намерението на общината да защити интересите на пешеходците е съвсем нормално нещо, но става непонятно защо Столична община не изпълни плановете си за изграждане на алтернативно велосипедно трасе:

Това трябва да е ясно. Освен новите 200 километра велоалеи, които кметът Фандъкова обеща в предизборния период, всъщност има подготвен работен проект в инвестиционната програма за развитие на велосипеден транспорт и алтернативно трасе по ул. "Ангел Кънчев" трябваше да има още през 2013 година. Няма го. Вместо да решаваме проблемите на велосипедистите с движението им по улиците, общината става в конфликт с пешеходци и велосипедисти.

Зоната около бул. "Витоша" и въобще централната зона да се обособи като зона за движение с 30 км/ч и да се прилагат някои европейски практики – срещупосочното движение на велосипедисти по еднопосочни улици, където е възможно, както и практиката "велосипедни булеварди". Това са едни от предложенията, каза Петрова:

Това означава – пешеходци, велосипедисти и автомобили да могат да съжителстват заедно в централните улици.

Тя каза още, че от сдружението са изпратили писмо-жалба по въпроса със забранителния знак и липсата на алтернатива, като искането е планът, който Столична община има, да бъде изпълнен в най-кратки срокове.

Заведенията, масите и столовете по тротоарните площи на бул. "Витоша" стават все повече обаче. Дали това е нарушение, не може да се каже със сигурност, защото общината не е предоставила поискания от платформата онлайн публичен регистър на раздаваните тротоарни права, каза Гергин Борисов от "Спаси София":

Столична община има традиция да крие информация. Превантивно следене за спазване на правилата от Столична община – няма. Изключително смело и дръзко се забрани движение на велосипедисти по пешеходната зона, в същото време изключително плахо се пипа забрана за автомобилно движение в дадени зони, контрол върху бизнеса. Всички приказки на кмета Фандъкова конкретно, за това, че се приоритизира велосипедното движение, пешеходното движение, градският транспорт – тези приказки са лишени от съдържание.

В продължение на темата в следващо издание на предаването "Хоризонт до обед" Зафир Зарков, член на две постоянни комисии към Столичния общински съвет – тази по транспорт и туризъм и комисията по инженерна инфраструктура, обясни, че булевард  „Витоша“ в пешеходната й част да бъде само и единствено пешеходна зона е поне на година и не е нова.

Мотивът е движението да бъде изцяло безконфликтно, а съседни на „Витоша“ улици да бъдат велосипедни трасета, посочи Зарков и уточни, че неправителственият сектор е в течение на  дискусиите до момента и велодвиженията познават тематичната програма за велосипедната инфраструктура.

Повече акценти по темата - в звуковите файлове.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна