Успоредно с феста продължава и кампанията на списание ОСЕМ за популяризиране на българската кирилица.
Кирилицата е тема, към която привлече вниманието ни дизайнерката са списание ОСЕМ. Тя е позната в сферата на графичния дизайн, но извън него очевидно има нужда от популяризиране. Оказва се, че с кирилицата има свързан един проблем, който е уникален по рода си. Съществуват две графични системи, без дори огромна част от хората дори да го отчитат. Едната е руската кирилица, при която повечето малки букви са същите като големите. При българския шрифт малките букви са различни. Тази система е създадена към средата на миналия век от водещи български специалисти в графичния дизайн и заслужава своето доверие, защото е нещо типично българско, обясни Георги Караманев – заместник главен редактор на списание ОСЕМ.
Според него българският шрифт трябва да се възприеме като стандарт в учебниците, защото иначе изпадаме в една графична шизофрения.
Една от работилниците по време на Типофест ще бъде ръководена от Криста Радоева – дизайнер на шрифтове, която години живее и работи в Лондон. Тя има своето обяснение, защо се налага руския тип шрифт:
Има много причини, които са най-вече технологични. От гледна точка на производителите на шрифтове, те дълги години са произвеждали руска кирилица, просто защото пазарът е много по-голям. В шрифтовия дизайн доскоро имаше много технически ограничения, които не позволяваха, например да имаш в един и същ шрифт руска и българска версия, докато сега това не е проблем. Точно затова сега имаме още по-голяма възможност да популяризираме българската кирилица.
Според Криста Радоева на Запад се използват много повече шрифтове с българска кирилица, отколкото се използват у нас.
Още по темата можете да чуете в звуковия файл.