На т. нар. малки матури, външното оценяване, което е и вход за гимназия след седми клас, успехът на обобщените резултати по български език и по математика е по-слаб в сравнение с миналата година. Изпитът се състои от два модула, като първият е по-лесен, а вторият е по-труден. На първия модул има около 18 хиляди двойки по математика и 9 500 двойки по български език. На втория модул двойките по математика спадат до 3 800, т.е. близо 14 хиляди по-малко, а тези по български – на 759. Общо четири пъти по-малко са двойките на сборуването между първия и втория модул.
Много медии започнаха да се упражняват с математика, именно с математика и зададоха резонния въпрос, как с две двойки на двата модула някой може да получи тройка, когато тъкмо математиката учи, че две плюс две не е три.
Заместник-министърът на образованието Диян Стаматов се опита да го обясни в ефира на "Хоризонт до обед":
Първият модул носи след себе си определен брой точки, вторият модул – по същия начин. Ако един ученик е решавал минимален брой задачи на първия модул, но те не са му били достатъчни да има тройка, все пак той е изкарал положителен брой точки. Продължавайки, на втория модул отново решава някакъв брой задачи. Сумирайки двата модула с точките, се получава положителен резултат в точки, които са достатъчни за тройка.
Подробностите можете да чуете в звуковия файл.