Това каза в предаването „Нещо повече“ по „Хоризонт“ заместник-изпълнителният директор на Националното сдружение на общините в република България Емил Савов:
Нашите основни притеснения бяха, че по този начин не се помага на общините, а се стимулират всички, които са в относително добро състояние да се възползват, и то много лесно, от механизмите.
През миналата година редица общини, за да си завършат европроектите, бръкнаха в собствените си средства и захраниха извънбюджетните си сметки, за да разплатят проектите си и тези пари се връщат, съответно, от ЕС и се възстановява кредитът. Това е една нормална практика, която в никакъв случай няма нищо общо с бюджетното салдо и с дефицита, но, пак казвам, поради зле подбрани показатели се вкарват общините в една или друга посока. Тези неща, ако много ясно бяха обяснени в този анализ, който е публикуван от Министерството на финансите, щяха да станат ясни вместо тази първична реакция: „Вижте какво се случва в Несебър“ или в някоя друга община.
През 2014 г. много общини са били подпомогнати от държавата за преодоляване на щетите от бедствията,но са разходвали средствата през 2015 г. Така в отчетите за годината излиза голям разход, срещу който няма приход, допълни той
Това са елементарни неща, които, ако бяха съобразени, картинката щеше да бъде съвсем различна. Тоест, в случая раздухваме един проблем, който го няма – специално за бюджетните салда, за един от показателите.
Зле подбраните показатели изкривяват картината на реалното финансово състояние, коментира Савов. Според него, лошите финансови резултати на общините са следствие от това, че държавата върви в обратна на децентрализацията посока. Дори и да бъдат увеличени имотните данъци, това ще увеличи и несъбираемостта им, тъй като много собственици реално не са в България
Която и община да тръгне да се оздравява, ако единственият начин, единствената цел, е получаване на този заем, тя няма да постигне никакви резултати. Когато дойде времето за връщане на този заем, статуквото ще се възстанови.