Репортаж на Евелина Стоянова и интервю на Светослава Кузманова с Мария Минчева
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
След четири години училищата трябва да минат само на едносменен режим на работа и децата да учат само сутрин. Текстът е записан в наредба на Министерството на образованието и науката за организацията на дейностите в училищното образование. Училищните директори съвместно с общините ще трябва да организират учебните дейности.
Столичната община напълно подкрепя едносменния режим, а преминаването на училищата към този режим е заложено в общинската стратегия за образование, разработена и с широкото участие на родители, организации и експерти. Това обясни пред „Хоризонт“ Мария Минчева, директор на дирекция „Образование“ в Столичната община.
Има база за осъществяване на едносменния режим, убедена е Мария Минчева, но по думите й това трябва да се случи постепенно. Според Минчева капацитетът на общинските училища е за 120 000 ученици, а учениците през тази учебна година са 104 000.
През последните три години 30 столични училища са преминали от двусменен към едносменен режим на обучение. Над половината училища в София работят на две смени.
За някои родители най-добре е децата да учат на едносменен режим, и то само сутрин, за да имат повече време за почивка и игра. Отчита се обаче сложността на проблема:
Да не забравяме, че има родители, които работят по цял ден. Те са дошли от провинцията, нямат майки, баби, бащи, които да гледат внучетата и са принудени да оставят децата на занималня следобед.
Децата са много и няма да има възможност да учат една смяна. Като идея не е лошо, но те закриват училища, а трябва да откриват нови.
Детелина Арнаудова,директор на столичното 19 СОУ "Елин Пелин", обясни, че в училището децата от 1 до 4 клас учат целодневно, а децата от 5 до 12 клас - на две смени. Причината - не могат по друг начин да поберат всички деца в училище.
За Арнаудова е добър вариант децата да учат сутрин и в една смяна, но това би означавало промяна на модела на финансиране на училищата, защото и сега те трудно финансират училищните дейности.
Едносменният режим ще намали броя на учениците, допълни Арнаудова. Тя се опасява, че ако бъде въведена една смяна, училището няма да успее да изпълни основната си социална функция - за достъп до образование.
Всички гледни точки по темата чуйте в звуковия файл.