Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
В края на 80-те година на XV век младият Микеланджело Буонароти е поканен от владетеля на Флоренция и покровител на изкуствата Лоренцо Медичи да изучава антично изкуство при Бертолдо ди Джовани в Палацо Медичи. Лоренцо е забелязал таланта на младия художник и Микеланджело оправдава доверието му: много скоро се появяват първите му самостоятелни творби - релефите „Битката с кентаврите” и „Мадоната на стълбите”. Образът на Мадоната омагьосва Микеланджело и през 1499 година, на 24-годишна възраст, той създава шедьовъра си „Пиета”. Скулптурата е по поръчка на кардинал Жан Билер и е била предназначена за неговата гробница. Тя е първата от цяла поредица творби на Микеланджело на тази тема. „Пиета” означава „състрадание” на италиански. Изобразяването на Дева Мария, оплакваща Христос след свалянето му от кръста, е основна тема в християнското изкуство. „Пиета” на Микеланджело, обаче, е сред най-запомнящите се творби. Изработена е от мрамор, но създава усещането, че фигурите са от плът и кръв. Всеки детайл: изражението на Мадоната, пропито от преглътнато страдание, Христос, с отпуснатата надолу ръка, изплъзнала се от скута на майка му, гънките на дрехите - всичко говори за невероятното майсторство на твореца. Полиран до блясък, мраморът сякаш е гъвкав и мек. В епохата на Ренесанса създаването на скулптури с повече от една фигура е рядкост. В „Пиета” двете фигури са обединени в едно цяло. Лицата са красиви, независимо от страданието и внушават божественост.
„Пиета” е единствената творба, подписана от Микеланджело. Разказват, че когато в Рим видели творбата, не могли да повярват, че е сътворена от толкова млад скулптор. Ядосан, Микеланджело се промъкнал през нощта и гравирал името си върху лентата на Дева Мария.