Лилия Михайлова и Калоян Дамянов за интеграцията на децата със специални образователни потребности в детските градини и в училище
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Липсата на специалисти, които да работят в детските градини за пълноценната интеграция на деца със специални образователни потребности (СОП), и дефицитът на центрове за работа с такива деца са сред основните проблеми на тяхната социализация в ранната детска възраст. Това обясни пред "Хоризонт" специалният педагог и логопед Лилия Михайлова, която преподава в специализирана логопедична група в столична детска градина. Според нея приобщаването на деца със СОП в масовите групи е проблематично заради липсата на специалисти по места. Беден е и изборът на адаптирани помагала за работа с деца с проблеми в развитието, като те са насочени основно към училищната възраст:
Не зная от каква логика се водят хората, които правят програмите. Може би изхождат от логиката, че всяко дете е на индивидуален план на обучение и няма нужда от такива помагала, но не смятам това за редно.
Тече период на трансформация на системата по новия закон за предучилищното и училищното образование. Запазва се възможността за работа на ресурсните учители в масовите общообразователните групи на детската градина, като за разлика от училищата там те работят с по-малко деца. Това заяви д-р Калоян Дамянов, експерт по въпросите на образователните политики.
За логопедичните групи също са необходими ресурсни учители, категорична бе Лилия Михайлова. По думите й, колкото повече хора работят с едно дете със СОП, толкова по-успешно ще премине то на следващия етап от своето развитие и ще се впише в училищната среда:
Всеки един специалист оставя нещо на детето, което е в негова полза и това дете се развива много по-добре. Децата в тези групи са не за друго, а за да им се даде основата, да може след това да бъдат добре интегрирани в обществото. В такъв план не би трябвало да се икономисва от специалисти и пари. Ако тези деца можеха да бъдат интегрирани, както част от децата се интегрират в масовите групи, те нямаше да бъдат при нас - в логопедичните групи. Значи на тях им трябва малко повече засилена работа, малко повече специалисти, да бъдат вложени малко повече пари за тази цел.
Липсват достатъчно издания за работа в предучилищна възраст, съгласи се Дамянов, но уточни, че тъй като децата със специални потребности са много различни, тенденцията е те да се обучават по общообразователните учебни помагала:
Учителите трябва да имат уменията да адаптират общообразователните помагала за работа с деца със СОП. Факт е, че учителите нямат достатъчно такива умения. Школата за училищно приобщаване е насочена в тази посока, за да може да се покачи компетентността на педагозите, които работят с тези деца.
Няма достатъчно желаещи да станат ресурсни учители - това е трудна е недостатъчно добре платена професия, отчете още Калоян Дамянов:
В София например имаме достатъчно свободни места, но няма достатъчно кандидати, които да ги заемат. Тепърва трябва да се отвори дискусия за популяризиране на тази професия, за да може повече млади хора да влязат в нея.
Национална асоциация на ресурсните учители за трети пореден път организира Школа за училищно приобщаване, която ще се проведе от днес до 27 януари в Арбанаси. Очаква се във форума, който има зимно и лятно издание, да се включат над 80 специалисти и експерти в сферата на приобщаването на учениците и децата със специални образователни потребности. В България тези ученици са над 16 000.