Ярослав Хашек и Карел Чапек, водещи имена на чешката литература, ще зарадват слушателите на програма „Христо Ботев” в часовете на рубриката „Запазена марка „Радиотеатър”. Драматизациите по техни произведения ще прозвучат от 0.20 след полунощ от 13 до 17 март.
Програмата започва на 13 март с „Паноптикум” на Хашек - една истинска върволица от човешки характери, обединени от панаира, този толкова обикнат от чешкия писател топос на веселието и разнообразието. Веднага след него тръгва „Играта с любовта е фатална” - фарс на двамата братя Чапек, Йозеф и Карел, в който те обединяват творческите си сили, за да създадат една забавна история.
На 14 март продължаваме с „Небесното яйце” на Владислав Коржец и с миниатюрата „Гардеробът” на Иржи Марек - автора на толкова популярния преди време сборник „Паноптикум на стари криминални случаи”.
На 15 март слушателите ще се срещнат с две по-неизвестни имена на чешката драматургия - Вацлав Боровичка и Франтишек Обжера. Боровичка с „Жестокият Бил” се потапя в тъжната история на хванат в клещите на съдебната система наивничък човечец, Обжера също дълбае в тази посока - принудата към спортистите да правят всички възможно, включително приемането на забранени стимулиращи вещества, за да повишат резултатите си. Така всъщност и героят на Обжера се оказва жертва на системата, която изисква от него да пренебрегне и здравето си, и близките си, само и само да отговори на натиска ѝ.
На 16 март със „Собствениците на ключове” ще срещнем нашите слушатели с един непознат Милна Кундера - Кундера драматурга, който през история от чешката съпротива срещу хитлеристката окупация сблъсква едни взрени в собственото си нищожно битие хорица, глухи и слепи за надигащото се бедствие. След Кундера идва отново Карел Чапек с „Опит за убийство” - драматургична миниатюра, написана в добрите традиции на неговите „Разкази от единия и от другия джоб”.
Но с истинския Чапек, автора на „Р.У.Р.” и „Войната със саламандрите”, ще се чуем на 17 март, когато в типичния си стил на изобретател на фантастични сюжети той ще ни разкаже какво е да си обречен на безсмъртие. От едно дело за наследство се оказваме в един странен свят, в който миналото се преплита със сегашното, за да разберем, че може би не смъртта, а липсата е голямото нещастие.