Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ат. Славов: Ако има проблем с честността на изборите, той не е заради наличие или липса на служебно правителство

Снимка: БГНЕС

Отминало е времето на служебното правителство по начина, по който то е дефинирано в Конституцията. Ако то беше логично да съществува в условията на първите години на Прехода, то сега не допринася особено за изпълняване на управленските задачи, които има едно правителство.

Разбира се, че персоните имат значение, но проблемът е институционален. Вече имаме натрупана практика с 5 служебни правителства и един сериозен анализ, ако бъде направен, ще видим, че има няколко проблема и на първо място е носенето на политическа отговорност.

Това коментира в предаването "Преди всички" по "Хоризонт" преподавателят по конституционно право Атанас Славов и даде за пример казуса със законопроекта, въвеждащ тримесечна уседналост в гласуването за национални избори

Никой не пое реална отговорност за този скандален, според мен, законопроект. Нито служебният министър на правосъдието, нито министър-председателя, а президентът с половин уста пое отговорност. Ето такива рискове съществуват в служебното правителство просто защото отговорността е размита.

Проблем на конституционно ниво няма, тъй като това е правителство и по Конституция може да внася законопроекти, но на практика е ограничено от факта, че няма през по-голямата част от времето действащ парламент. Там е работата обаче, че ако сега, отивайки си, служебното правителство беше внесло законопроект, нямаше да има парламентарно мнозинство, което да го подкрепи.

Ако имаме проблем в честността на изборите, това не е заради наличието или отсъствието на служебно правителство, категоричен е Славов

Така, както е дефинирано в момента, служебното правителство функционира не просто като техническо, а като президентско правителство. Това по особен начин означава, че прекъсваме нормалната парламентарна логика на управление на държавата и изведнъж цялата изпълнителна власт минава в ръцете на президента. Това е отстъпление от принципа, заложен в самата Конституция, на парламентарното управление и това е най-същественият проблем.

Също така си мисля, че може този конституционен проблем да се преодолее поне по няколко начина. Първият е отиващото си редовно избрано правителство да бъде преназначавано като служебно. Вторият е, ако изобщо премахнем служебното правителство като фигура, просто правителството в оставка да продължи да изпълнява функциите си до произвеждане на избори и избор на ново правителство, както когато имаме нормален парламентарен цикъл и не настъпва някакво бедствие от това.

Ако искаме да завършим, на конституционно ниво, формата на парламентарно управление, трябва да има възможност парламентът да бъде разпускан по инициатива на министър-председателя и на парламентарното мнозинство, заяви Славов и даде за пример Великобритания:

Миналия месец премиерът предложи кралицата да разпусне парламента, за да се проведат предсрочни изболи. Това е съществена част парламентарното управление, съществено правомощие, с което нашият министър-председател и въобще парламентарното мнозинство не разполага към настоящия момент, което пък ни вкарва в цялата тази тежка процедура с връчването на мандати и назначаване на служебно правителство.

Славов изтъкна, че у нас до служебни кабинети по-често се е стигало след оставки, отколкото след вот на недоверие. Той изтъкна, че кабинетът може да събере конституционно мнозинство за такава промяна, но не вижда в него реформаторско такова.

Тъй като това е видова промяна, която укрепва парламентарното управление, а не засяга формата на управление, не виждам проблем това стане и с изменение от Обикновено народно събрание, действащо по реда на глава 9-а. Не мисля, че за такава промяна е нужно Велико народно събрание.

Славов коментира, че с назначаването на Цецка Цачева в Министерство на правосъдието е знак за липса на промяна, но е добър пиар в Европа.

Фактът, че над Цецка Цачева ще има надзорник - вицепремиер, който на практика ще отговаря за съдебната реформа, ни казва, че реформа няма да има, но ще се опитваме някакви организационни и технически мерки да ги представяме като реформа навън.

Интервюто на Таня Величкова и Силвия Великова с Атанас Славов можете да чуете от звуковия файл.


Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна