Интервю на Спас Крайнин и Лора Търколева със Зорница Йончева, Светла Тоева и Милка Коджабашиева
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Успяха ли да заработят ефективно обществените съвети към детските градини и училищата? Тази тема коментираха в ефира на „Хоризонт“ Зорница Йончева, която е директор на испанската гимназия „Сервантес“ в София, Светла Тоева, председател на Обществения съвет към 117-о Средно училище и Милка Коджабашиева, която е директор на дирекция „Организация и контрол“ в Министерството на образованието и науката.
Зорница Йончева смята, че функционирането на обществените съвети е трудно, като им е вменено да се занимават с редица въпроси, по някои от които няма как да са компетентни:
Нашият Обществен съвет се сформира в средата на есента и беше трудно, защото родителите изобщо не бяха ентусиазирани, възмущаваха се от тези отговорности да се произнасят за бюджет на училището, за учебни планове, за учебници, те са с различни професии. Не са запознати чак толкова добре с всички въпроси от училищния живот и изведнъж ще трябва да контролират тази дейност, видя им се много страшно.
Йончева добави, че по-голямата част от функциите на съветите и досега успешно са изпълнявали училищните настоятелства:
Освен всичко друго, ние имаме добре работещо училищно настоятелство - от години. Те са активни. Точно родителите биха се включили там, защото дейността им е позната, видима. Този Обществен съвет беше и продължава да е малко като изкуствена структура, нещо, което не е много ясно.
Според Светла Тоева обаче обществените съвети са успешна форма, за чието функциониране особено важна е комуникацията:
На 23 март имахме среща с всички членове и директора на училището, в която директорът ни предостави проекта на бюджета, запозна ни изцяло с параметри, допълнителни компоненти, приходи по формули на бюджета, всичко беше ясно и прозрачно, сподели опита си Тоева, като отбеляза, че за да няма дефицит на компетентност по финансовите въпроси в Съвета, който тя оглавява, е включен експерт:
Помислено е за това, тъй като един от членовете е представител на Общината, на финансов орган и това малко или много облекчава.
Милка Коджабашиева изтъкна, че за да се оцени адекватно ефективността на съветите би трябвало да мине около година от началото на тяхната дейност. Според нея те не дублират отговорностите и работата на настоятелствата:
Бих искала да отбележа, че няма съвпадение на отговорностите, които се възлагат на Обществения съвет като орган на граждански контрол с функциите, които са разписани на училищните настоятелства. Едните - това са настоятелствата, подпомагат, по-скоро като доброволни сдружения дейността на институцията, докато обществените съвети имат малко по-различна роля. Разбира се, че не навсякъде можем да намерим родители или представители на обществеността, които са с такава експертиза, с която би ни се искало да ги включим като членове на Обществения съвет и те да бъдат наистина да изпълнят онази функция - едновременно да могат да дадат становище за бюджета, със стратегията, която трябва да определят за развитие на училището, трябва да одобрят за развитие на училището по отношение на план-приема, по отношение на учебния план, по отношение на атестирането на директорите, но в крайна сметка една добра комуникация между училищното ръководство и Обществения съвет би довела и до по-голяма ефективност.
Училищата, където още няма обществени съвети, са малко, посочи Коджабашиева и отново подчерта, че за да е успешна работата на обществените съвети изключително важна е комуникацията между училищното ръководство и родителите.
Повече по темата може да научите от звуковия файл.