По думите му, жертвите на пътя могат да намалеят, когато престанем да се занимаваме единствено с автомобилния транспорт, който пълни джоба основно на продавачите на горива и строителите на магистрали.
За Трайков законът не е основната пречка. Той даде пример с камери, поставени на странни места, които далеч не са най-опасните, и допълни, че от КАТ с удоволствие глобяват за леко превишение на скоростта в безопасни участъци и обратното – липсват контролни органи на критични места.
Заедно с опитите за промяна на манталитета на народа според Трайков трябва да вървят и институционални усилия за промяна на манталитета на органите, които прилагат закона.
Трайчо Трайков изтъкна още, че липсата на отношение и изпускането на срокове за модернизацията на жп трасето Видин – Кулата, което е част от паневропейски коридор, не само лишава хората от условия за по-безопасно пътуване, но страната губи от това и икономически ползи.
Илия Тодоров, експерт в Асоциацията на пострадалите от катастрофи, определи мерките на правителството за борба с войната по пътищата като стъпка в правилната посока.
От години апелирахме за някои от тях и се радваме, че ще видят бял свят и като законодателни промени, и в отношението на държавата към тази изключително тежка тема – смъртта на пътя, коментира Тодоров.
Изцяло нов Закон за движение по пътищата е необходим, защото промените на парче и с кърпене на настоящия, ако се съди по черната статистика, не работят, подчерта Тодоров, като припомни, че настоящият закон е променян повече от 60 пъти.
Реално в момента няма изграден ред, по който да се вземат точно пробите за наркотични вещества. Дълги години нямаше достатъчно консумативи – лентички за дрегерите за наркотици, допълни Илия Тодоров. Масовите проверки са отскоро и затова резултатите са такива, че все повече водачи биват хванати да шофират след употреба на наркотици, каза още Илия Тодоров.
За него камерите са един от най-ефективните методи за борба с черната статистика, а премахването на знаците по подобие на доста места в Европа е стъпка в правилната посока.
По думите му, ефективно би било и синхронизиране на системата от всички камери за отчитане на средната скорост, което може да се случи, ако има покритие на основните пътища и магистрали с камери.
Притесняват ме жертвите и това, че сме на последно място в Европа – около 700 убити на година и 9 хиляди ранени, което никак не е малко, заяви Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти, според когото децата трябва от малки да бъдат обучавани на правилно поведение на пътя:
В чужбина го спазваме, тук натискаме докрай педала на газта. Неслучайно най-много загинали има при неправилно изпреварване.
Санкциите е хубаво да се увеличават, но и да могат да се събират, отбеляза още Панчев. Нека има по-високи санкции, но трябва да се оправи и пътят, допълни той и даде пример с неправилни маркировки по пътя от София към Сандански, които заблуждават опасно шофьорите.
Емил Панчев предлага издигане на статута на Националната комисия по безопасност на движението.
Трите гледни точки по проблема чуйте в звуковия файл.