Интервю на Александра Михайлова с Евгения Костадинова
Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Резултатите на държавните зрелостни изпити на задължителната за всички зрелостници матура по български език и литература са по-високи в сравнение с минали години. По-високи са и оценките на осем от 13-те предмета на втората задължителна матура.
Има незначителен спад в оценките на матурите по математика, философия, руски и испански език. Продължават да се повишават тези по история, химия, немски, италиански и френски език. По-малко са както двойките, така и пълните шестици.
С най-добри резултати на матурата по български език и литература са зрелостниците от 91-ва гимназия, 73-та и 164-та в София. Увеличава се процентът на зрелостниците, които създават текст, а разделянето на модули не оказало влияние върху резултатите. Около 1300 са абитуриентите, които са получили по две слаби оценки, а над 4500 са тези с по две отлични.
В ефира на „Хоризонт“ Евгения Костадинова, която е директор на Дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ в МОН, коментира:
Като цяло забелязвам една възходяща тенденция по част от предметите, което, разбира се, ни радва. Наистина има предмети, по които има и незначителен спад, както беше отбелязано, но той е в рамките на статистическото отклонение. Това, което може би си заслужава да кажем е, че тази трайна тенденция за по-добри резултати, всъщност донякъде се дължи и на затваряне на ножицата между най-ниските и най-високите резултати и всъщност ситуирането на резултатите на зрелостниците като цяло в средата може би говори за по-добър и по-мотивиран избор на предмет за втори държавен зрелостен изпит. Защото с годините зрелостниците успяват да преценят къде са всъщност техните сили, кои от предметите дават възможност в най-голяма степен да проявят своите компетентности.
Може би, с едно изречение да кажем и нещо за българския език и литература - единственият задължителен държавен зрелостен изпит. Освен че резултатите са по-високи от миналата година, когато наистина имахме резултати, които ни накараха да направим изключително задълбочени анализи и да търсим причини защо отбелязваме този спад, това, което ни радва - то се забелязва не само в резултатите от държавните зрелостни изпити, а и в 4-ти и 7-ми клас, е все повечето ученици, а в случая и при зрелостните изпити и зрелостници, които работят с текст - създават текст. В края на краищата, една от основните цели на обучението по български език и литература е едни функционално грамотни деца от гледна точка на книжовно-езикови норми, но и грамотни да умеят да четат, разбират, обработват, извличат информация и създават текстове.