Какво е бъдещето на малките и средни фирми коментира в ефира на „Хоризонт“ Елеонора Негулова, която е председател на Националното сдружение на малкия и среден бизнес. Тя изтъкна, че въпросът с броя на фирмите и броя на наетите лица в тях има две страни:
Зависи откъде искаме да погледнем въпроса - дали ние сме оптимисти или песимисти. Ако сме оптимисти, бихме могли да кажем, че българската нация има голям процент предприемачи, които тръгват да правят собствен бизнес и регистрират самостоятелно някаква фирма – било то юридическо лице, едноличен търговец или се занимават като земеделски стопани. Даже в тази категория се включват и т.нар. самонаети лица.
Ако погледнем от друга гледна точка, бихме могли да кажем , че тези, които предприемат икономическа отговорност, не могат да я споделят с още някой, който да работи за тях или с тях. Но това не е нещо ново, всъщност ние наблюдаваме тази тенденция през последните години и се оказва, че 44% имат един нает или нула наети , а други 40% имат не повече от 3 - 4 наети лица. Тоест микро предприятията, които имат до девет наети лица, всъщност са огромното болшинство т.нар. малки предприятия в страната.
Това е гръбнакът на българската икономика – малкият бизнес, подчерта Негулова, като изтъкна, че малките фирми нямат достатъчно подкрепа от страна на държавата. Точно с липсата на такава подкрепа може да се обясни и факта, че повечето микро фирми оцеляват на пазара от 1 до 5 години.
Динамиката на икономическата среда, отразена в процесите, които се наблюдават сред малките фирми, показва, че българската икономика се е възстановила поне до нивото от преди кризата:
В България реално 99,2 процента са микро, малките и средни предприятия. Динамиката показва, че около 50 процента от фирмите излизат от бизнеса в рамките на една година и почти толкова има и новосъздадени фирми - и тази динамика е нещо, което се случва през последните години. Но любопитното, което се вижда в 2016-та година и може би има положителен знак е, че ние стигаме нивата от преди кризата 2008-ма година на новосъздадените предприятия. Тоест чак сега, след толкова време, сме успели да излезем от този процес на криза и посткризисен период.
А иначе периодът на оцеляване на фирмите до 5 години е свързан с това, че малките фирми нямат достатъчна подкрепа на ниво държавна политика. Какво имам предвид?
Ако някой тръгне да създава самостоятелен малък бизнес, не са достатъчно местните центрове за бизнес-подкрепа, които да им дадат първоначална подкрепа и консултации, да им дадат идеи как могат да си намерят финансиране, как да преодолеят някои юридически бариери или как да намерят партньори.
Тази национална мрежа от центрове за бизнес-подкрепа все още в България не е изградена и това е един от големите проблеми, подчерта още Елеонора Негулова, като припомни:
В тази посока миналата година Министерският съвет взе такова решение през август месец - вече една година мина от тогава, да бъде намерен ресурс по линия на оперативните програми и бюджета и да се изгради такава мрежа, особено в териториите, които са на селските общини, защото там най-трудно се случва тази подкрепа. Надявам се, че няма да остане само на хартия, защото това е стратегическа задача. Все пак малкият и среден бизнес е основният инвеститор и работодател.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл.