Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Илияна Йотова: За страни като България и Румъния хоризонтът на Шенген все повече се отдалечава

Антикорупционният закон не бива да бъде претупан, за да си го закачим като значка на ревера пред Брюксел, казва вицепрезидентът

Илияна Йотова
Снимка: БГНЕС

Силно се надявам да са научени уроците от отминалия политически сезон и страстите да са отминали, защото ни чака много сериозна есен, в която България трябва съдържателно да се подготви за предстоящото председателство. Това заяви в интервю за програма "Хоризонт" вицепрезидентът Илияна Йотова.

Логистиката на председателството е второстепенният въпрос и ще се справим добре, изрази увереност Йотова, според която обаче по-тревожният въпрос е за съдържанието:

Големи директиви, големи теми в Европейския съюз като "Брекзит", като системата на Дъблин – те наистина ще намерят някакво решение по време на нашето председателство не защото България ги е поставила като приоритети, а защото им идва редът, но въпреки всичко и в рамките на тези теми трябва да бъдем много, много внимателни.

Едновременно с тези текущи теми България трябва да постави и своите теми, подчерта вицепрезидентът:

Макар и условно, съм съгласна с трите "К", които бяха изложени от българското правителство като приоритети. Но какво от момента на тяхното обявяване досега е направено по тази тема, много ми е трудно да открия. Защото колкото и да искам, не откривам никакво съдържание в тези три думички, което да бъде предложено от българското правителство. Затова се надявам, че една голяма част от енергията в следващите месеци и в парламента, и в българското общество, ще бъде насочена в тази посока.

Относно мониторинговия механизъм за наблюдение на България и заявките от началото на новия политически сезон за неговото отпадане, Илияна Йотова припомни категоричната си позиция:

Трябва, като държава, да направим всичко възможно да се приключи с механизма за мониторинг. Този мониторинг отдавна е изчерпал своето съдържание и своите лостове за влияние, той е отживелица.

След Лисабонския договор има достатъчно лостове, с които една държава може да бъде наказана за това, че не е правова държава или че не се спазват основните европейски базисни ценности. Както в момента, знаете, има производство и срещу Полша, и срещу Унгария по различни теми. Въпросният мониторинг като че ли се използва повече с политически цели в различните държави-членки тогава, когато трябва да решават свои вътрешни проблеми или когато трябва да посочат с пръст една или друга държава в Европейския съюз.

Дано не правим закони само заради европейските ни партньори и европейските институции, които след това да се окаже, че не работят на наша почва, допълни Йотова по повод обвързването на темата за антикорупционния закон с отпадането на мониторинга. Колкото по-малко политика при обсъждането на антикорупционния закон, толкова по-добре, изтъкна Илияна Йотова. Тя оцени като изключително коректна позицията на президента Румен Радев да свика Консултативния съвет по национална сигурност по темата:

Защото това е мястото, където се предполага, че всяка една институция и всяка една политическа партия, която е представена в Народното събрание, ще каже ясно и категорично своето мнение по въпроса и няма да политиканства излишно. Защото като че ли имам усещането, че акцентът се премести от това как ще работи следващият закон и какъв ще бъде неговият ефект, какви резултати ще даде, а кой ще води "бащина дружина".

Дискусията в Народното събрание не е достатъчна, защото това е закон, който засяга всеки и трябва да гарантира справедливост в българското общество, смята Илияна Йотова. Този закон не бива да бъде претупван и набързо приет, смята вицепрезидентът:

Ако сме решили, че ще трябва да се приема бързо, само за да си го закачим като значка на ревера и да кажем пред Европа: "Ето, най-накрая имаме закона, който вие искате", без да се даде възможност за една наистина широка дискусия и експертен анализ, това ще бъде много голяма грешка, защото вместо да изпишем вежди, можем да извадим очи.

Йотова даде пример с европейски практики за закон-тренажор, чрез който се отиграват различни ситуации, за да се види дали работи, и допълни, че такъв трябва да бъде и подходът към антикорупцзионния закон:

Да се изслушат всички страни и да се намери най-доброто решение, така че да не се обезсмисля работата на част от институциите в съдебната система, а и да не се раждат и нови органи, които след това самите ние да кажем: "Ау, защото го направихме така? Ето, той се занимава повече с политика, отколкото с реална борба с корупцията по високите етажи на властта". Много внимателно трябва да се пипа тук.

Малко съм озадачена от казаното от френския президент Еманюел Макрон по време на посещението му в България относно Шенген, посочи още Илияна Йотова:

Той не даде еднозначната си подкрепа за Шенген, а каза, че България трябва да участва тепърва в променящите се правила на самата Шенгенска система. За никого не е тайна, че Шенген от няколко години не работи във вида, в който е измислен, тоест от 2015 година, от засилените мигрантски потоци редица държави затвориха частично границите си, има гранични проверки. Така че, да, редно е да се променя Шенген, но като че ли хоризонтът за страни като България и Румъния се отдалечава все повече.

Дори Българското председателство (което е абсолютен нонсенс според мен), не поставя сред своите приоритети темата за Шенген, отбеляза още вицепрезидентът.

Цялото интервю а Даниела Големинова с вицепрезидента Илияна Йотова с останалите акценти слушайте в звуковия файл.

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна