Update Required
To play the media you will need to either update your browser to a recent version or update your Flash plugin.
Международните шофьори не могат да се съпоставят с останалите командировани работници. Това обясни в интервю за предаването "Нещо повече" по програма "Хоризонт" Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи. По нови правила ще се отпускат заплатите на сезонните работници в Европейския съюз, решиха социалните министри на страните - членки. По-високи заплати за хиляди българи, които работят в чужбина, трябва да станат факт, след като бяха приети нови правила за заплащането на труда. Според новите правила сезонните работници вече ще получават суми, каквито взимат и местните. В момента практиката е източноевропейците да получават по-малко. Заетостта зад граница трябва да трае не повече от година, но в отделни случаи ще се позволява работата да продължава с шест месеца повече. Засега транспортният сектор е изключен от новите правила.
През последните няколко месеца се водят много ожесточени дискусии за международния транспорт - дали трябва да бъде в обхвата на основната директива за командироване, каза Арабаджиев и допълни:
Нашето желание и нашата цел беше то да бъде изключено, защото то не е съпоставимо с останалите командировани работници, които са сезонни работници. Шофьорите от международния транспорт могат за няколко дни да влязат в няколко държави и поради тази причина за тях би следвало да бъде въведено специфично законодателство. Заплатите на международните шофьори както в западните фирми, така и във фирмите от Централна и Източна Европа са горе-долу идентични. Разликата е не повече от 5%, така че не това е причината превозвачите от Централна и Източна Европа да заемат сериозен дял от пазара. Причините са комплексни.
Цялото интервю с Йордан Арабаджиев можете да чуете от звуковия файл.