Трудности имаше, но тази дейност по връщането на децата обратно в клас не е спряла. Тя продължава и ще бъде непрекъсната. Трудностите бяха много. Причините, поради които обикновено децата отпадат от образователната система са социално-икономически, свързани с миграцията, която е както вътрешна, така и външна. Има и причини, свързани с невладеене на български език като майчин, както и такива, свързани с транспорта. За всички проблеми, които бяха идентифицирани, започваме да търсим съвместно решение с останалите институции. Имаме много ясен план за действие и предвиждаме и национална програма от следващата година, която да работи в подкрепа на този механизъм, така че дейността ни тепърва продължава в тази насока.
Мерките за задържане на децата в училище са много и са комплексни, защото нито един от проблемите на децата и на семействата, които бяха идентифицирани, не са такива, че да могат да намерят едно единствено решение, добави още Сачева:
Подкрепящите мерки към семейството са свързани най-вече със съвместната работа между образователната и социалната система, насочване към конкретни социални услуги, подкрепа на семействата, включително и там, където е необходимо, се търси работа. На места вероятно ще бъдат необходими и програми, свързани с ограмотяване на цялото семейство, защото има такива случаи, в които не само децата са отпаднали от образователната система, но и техните родители не са получили съответната степен на образование.
На 24 ноември в София ще бъде представен доклад на Еврокомисията за образованието в страната. По предварителни данни, той ще посочи, че всяко трето дете в селата у нас е извън училище.