Eмисия новини
от часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Държавата поставя ограничения пред Дунавски драгажен флот

Снимка: БГНЕС
Дунавският драгажен флот е създаден преди 55 години по всички правила на добрата социалистическа практика - машините са на брега на реката, там са дълбачките, баржите, лентите, складовете - всичко. Предприятието работи - доставя качествени материали за строителството и не на последно място поддържа плавателния път по Дунав. Това съвсем не е без значение, тъй като при ниски нива на водата се образуват прагове и корабоплаването не само се затруднява, а и спира.

Изпълнителен директор на акционерното дружество Дунавски драгажен флот е Валери Иванов, който повече от 40 години работи във фирмата. Той разказва за това, което се случва в тази сфера на икономиката ни. Иванов е един от малкото хора на такава позиция, които назовават нещата с истинските им имена.

Аз никога не съм вярвал, че собствената ти държава може да те постави на колене. Има невъзможност да се добиват инертни материали от река Дунав, защото някой някога е решил да вкара 80% от водната площ на българо-румънския участък в "Натура 2000“.

В тази дълбока като Дунава тема изплува още един парадокс - Министерството на транспорта обявява обществена поръчка за драгиране на участък от реката и я печели варненска фирма, макар тяхната цена да е с 2 милиона лева по-висока от тази на консорциума, обединил драгажните предприятия от Видин до Силистра. Дунавци обжалвали, но напразно.
Това, че 90 процента от водната територия на река Дунав, една от плавателните магистрали на Европа, е включена в защитената зона "Натура 2000", е в резултат на одобрение от екологичното министерство. В същото време точно то не контролира какво се случва по реката, защото освен сечта по островите, има и друго, далеч по-доходно и явно безаварийно дело.

Министерството на околната среда и водите не е контролен орган, не е компетентен орган, който да контролира поддържането на река Дунав като транспортен коридор. Това обясни в интервю за предаването "12+3" по програма "Хоризонт" Айлин Хасан, експерт в отдел "Защитени територии“ в Дирекция "Национална служба за защита на природата“:

Река Дунав е важен транспортен коридор, но е и важно местообитание на редица редки защитени видове растения, животни и птици, включително и природни местообитания от европейско и световно значение. Именно поради това по река Дунав са определени до настоящия момент множество защитени зони, така наречените места от "Натура 2000“, които са включени в Европейската мрежа "Натура 2000“, като към настоящия момент техният брой е 34.


От звуковия файл можете да чуете целия репортаж на Ася Пенчева.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна