Какво предлага 136-о училище, обяснява директорът Галина Сахиева:
Общообразователна подготовка, от 1-ви клас приемът си е с избираеми предмети – български, математика. От 2-ри клас влиза чуждият език в начален етап при нас, защото децата са предимно от ромския етнос и за тях е важно първо да усвоят книжовния български език.
Нашата иновация е точно в учебния план и организацията – разделяме ги първите класове на две групи по езика, с повече часове в учебния план точно с тази цел.
Една улица дели района на това училище и съседното – който живее отляво ще - не ще ще се учи на майчиния си език в първи клас. Който живее отдясно, получава шанса да усвоява два чужди езика още в начален етап. Така стигаме до проблем номер 2 – ще се запази ли спецификата на училищата и съответно досегашното им ниво и може ли само фактът, че родителите ти живеят в даден квартал, да гарантира, че детето ще издържи на натоварването. Директорът на 35-о СОУ Анна Калчева:
При нас се вярва още един допълнителен проблем, който още не знам как ще решим по новите правила. Това е, че ние предлагаме обучение по три езика от 1-ви клас – английски, немски и френски. И не знам точно по новите правила как точно ще се получи разпределението на учениците.
И тревогите на директора на 32-ро СОУ Нели Костова:
Наистина при нас е много интензивно обучението и понякога някои от дечицата малко по-трудно се справят с двата чужди езика. Вторият чужд език при нас се въвежда от 2-ри клас, така че понякога родителите решават да ги преместят в малко по-спокойна атмосфера и не толкова интензивно обучение.
Проблем номер 3 е самата идея за местожителството като единствен критерий и отпадане на допълнителните показатели. Проблемът е, че макар да изглежда добре на теория, когато се отнесе до конкретен случай, лъсват недостатъци.
Проблем номер 4 е предложението на Националното сдружение на общините за ромските деца да не важи критерия уседналост, задължителен за всички останали. За някои това е обратна дискриминация и ще внесе хаос.
Целия репортаж чуйте в звуковия файл.