„Това са всъщност маркетингови инструменти на добро ниво. Анализ на големи данни. В днешно време маркетингът се прави, базиран на данни. Тоест ти правиш т.нар. таргетиране на определен контингент от хора с определено послание. Ако някой е шофьор и иска да си купи автомобилни гуми, целта на маркетинга е да „хване“ кои са тези хора - например те са ходили на такива сайтове, търсили са подобни неща. Тази информация се събира чрез най-различни техники – не е нужно да е Фейсбук, не е единственият канал. И след това на тези хора им се показва, да кажем реклама на автомобилни гуми. Ако имаме избори за кмет, техниката е абсолютно същата. Няма никаква разлика – просто продуктът не е автомобилна гума, а даден кандидат.“
Според експерта е било подценено, че възможността един Фейсбук app да дава достъп до данни на приятели дава твърде голяма аналитична мощ. Наков прогнозира предстоящо затягане на режима на достъп и по-голяма предпазливост от всички технологичните компании, но не вярва, че ще се намери трайно решение:
„Можеш например да забраниш биткойна, но хората ще намерят друг начин. И в Турция, и в Китай има ограничение върху това какво съдържание има в интернет, но умните граждани намират начин да го заобикалят.“
Запитан стои ли въпросът бизнес срещу морал Георги Малчев, специалист по дигитален маркетинг и реклама и преподавател в Софтуерния университет отбеляза:
„В момента милиардите сигнали от отделни хора позволяват едно много по-детайлно профилиране на интересите на хората, а това може да се ползва и за добри, и за лоши цели. Фейсбук е платформа, която печели от това, че срещу никакви пари хората оставят супер много сигнали – какво искат да купят, какво им е интересно…“
Малчев анализира решението на Фейсбук да махне достъпа до всички приложения, с които даден потребител не е взаимодействал в продължение на три месеца:
„Те много добре знаят, че има приложения, на които сте им дали достъп до целия си news feed, да имейла и т.н., обаче не го махат. Те в момента го правят, защото се налага да го направят. Другото, което Зукърбърг каза е, че през 2014 година са махнали достъпа, който хората даваха до фийдовете на приятелите си. Само че това, което се е случило е, че те не са взели абсолютно никакви мерки – тези данни, които някога са били източени – да предупредят хората, че и друг път може да се случи."
Двете мнения чуйте в звуковия файл.