Ако имате регистрация в международните професионални мрежи и скоро сте получавали покана от работодател, има голяма вероятност поканата е да е написана от изкуствен интелект. Борислава Георгиева, която работи като мениджър "Човешки ресурси", обясни за слушателите на "Хоризонт", че изборът на фирмата ѝ да се възползва от изкуствения интелект се обуславя от това, че дори и без технологията, работата на търсачите на служители включва използването на Интернет, социалните мрежи и професионалните мрежи. Борислава допълва:
"С изкуствения интелект нашият опит беше следния: Регистрирахме компанията в една платформа и реално самите кандидати избират на базата на технологиите, които сме посочили, като ролята на изкуствения интелект беше да напасне технологиите, които ние изискваме за нашата позиция, с тези, които той си е посочил в CV-то - и като интереси дори.
Изкуственият интелект реално обобщи и напасна информацията вместо нас - в това той всъщност улесни работата ни".
Изкуственият интелект засега работи само за кандидати от IT сферата, казва Борислава Георгиева, която определи досегашния опит като "интересен", въпреки че не се е стигнало да наемане на избрания от програмата кандидат - са спестява се от обема на работа, съкращава се цената за търсене на работниците, намаляват се и грешките:
Дали сме се усъмнили в изкуствения интелект? Да, честно казано - като нещо, което използваш за първи път, имаш очаквания, които в нашия случай се оправдаха, да. Ако правилно му е заложен кода и логиката, той ще го прецени правилно и доста по-бързо".
Светла Симидчиева от фирмата, която е разработила изкуствения интелект за търсене на кандидати, разказва, че обучението не е било проведено в България. Причината:
"Хората сме способни да се учим много бързо от много малък обем информация. На машините им трябват купища, купища данни, за да могат стигнат до същия извод както човек. Нашите алгоритми първо ги тренирахме в Америка - те трябваше да видят повече от 15 милиона автобиографии, за да разберат кое кое е.
Нашият изкуствен интелект - това, което сме го научили да прави в резултат на четиригодишен труд е да чете автобиографии и обяви за работа - така, както ги чете човек, да знае кое е важното в тях и после да казва: "Аха, от тези, ако щеш милиони автобиографии, ето тези 10 или 20 са най-подходящите за тази позиция".
Симидчиева допълва, че 4-годишният им труд е съпоставим с обучението на едно дете:
"За да започнеш изобщо да правиш изкуствен интелект, основата е да създадеш много добро знание за света, откъдето тази машина да се учи. Аз и моят екип създадохме това знание за света, научихме машината какво е име на длъжност, кои са важни умения за вършене на дадена работа и кои - не. Как да разбира този човек колко години опит има, дори и да не е написано ясно и точно, как да квалифицира и да разбира в каква индустрия е опитът на този човек".
Фирмата на Светла Симидчиева намира пазар на продуктите си извън България - големи американски агенции за подбор на персонал вече работят със софтуера. По отношение на перспективите, свързани с българския пазар, тя обяснява:
"Специалистите по подбор в България - то няма толкова хора, между които да подбират, за да може нашия изкуствен интелект да им помогне да са по-бързи, по-ефективни и всъщност да им даде допълнително време, така че те да могат да обръщат повече внимание на кандидатите, с които си говорят".
Но разговорите със специалистите по човешки ресурси тук ще продължават, казва Светла Симидчиева. От своя страна специалистът по човешки ресурси Борислава Георгиева обяснява, че дори изкуственият интелект да не им отнеме работата, няма как тези системи да останат извън погледа.
Не се притесняваме, че ще останем без работа - казва Георгиева и се аргументира: "Защото има доста неща, които няма да може да ги направи роботът или изкуственият интелект - човешкото докосване... В крайна сметка хората са хора и те искат да комуникират с хора. В смисъл - много е готино с роботите и т. н., но в един момент този човек ще дойде на работа в твоята компания, нали така?"
Целия репортаж чуйте от звуковия файл.