В предаването "12+3" богословът доц. Дилян Николчев обясни:
„Историята започва много преди да се повдигне въпросът за даване на автокефалия на Македонската православна църква. Той е свързан с компетентността, с потенциала на Светия синод. Светият синод няма такъв потенциал, че да решава важни проблеми, свързани не само с Българската православна църква, но и с въпроси от църковен дипломатичен характер, включително и във връзка с решението на Светия синод да не изпрати свои представители в Охрид“.
Доц. Николчев припомни какво гласи чл. 1, ал. 3 от Устава на БПЦ:
„Самоуправляващата се Българска православна църква е правоприемник на Плисковската архиепископия, Преславската патриаршия, Охридската архиепископия, Търновската патриаршия и Българската екзархия. Тя е единна и неделима“.
Тук големият проблем е употребата на думата „правоприемник“, посочи богословът и обясни: „Самата дефиниция се натоварва с правно съдържание. Ние тук не говорим само в исторически аспект. Тук вече става въпрос за евентуални юридически и канонически последствия. Текст, който е нонсенсусен и глупав в контекста на един каноничен правен документ. За кои по-точно права и задължения Светият синод претендира, че трябва да преминат към правоприемника, т.е. към БПЦ? Кои активи и пасиви на Македонската православна църква могат да преминат към правната сфера на правоприемника, т.е. на БПЦ?“.
По думите на доц. Николчев в този смисъл църквата ни не е била подготвена още в началото на този проблем. Той посочи, че тържествата ще бъдат бойкотирани от същата група, която бойкотира Събора в Крит, с изключение на Сръбската православна църква, т.е. Българската православна църква, Руската православна църква и Грузинската православна църква няма да изпратят свои представители в Охрид за честванията на 1000-годишнината на Охридската архиепископия.
Според богословът проблемът не е в протеста на граждански организации, а това, че той е натоварен политически - обвързва се с политическите отношения между България и Македония от последните месеци, а става дума за църковно, канонично право.
Цялото интервю чуйте от звуковия файл.