През месец май и юни Миланската Скала отбелязва тържествено 95-годишнината на знаменития италиански режисьор Франко Дзефирели. Юбилеят се ознаменува с поредица от 7 спектакъла на операта “Аида“ от Верди, възстановка на неговата грандиозна продукция от 1963 година.
“Аида“ е обожавано от публиката заглавие - една от най-епичните, любими творби на италианския маестро Джузепе Верди, поставена в Ла Скала за първи път през 1872 г. и многократно играна тук. Режисурата на Франко Дзефирели предизвиква фурор още на премиерата през 1963 г. , а величествените декори и разкошни костюми са дело на Лила де Нобили. Сред изпълнителите на премиерата в Миланската Скала на 22 април 1963 г. наред с имената на Леонтин Прайс, Фиоренца Косото и Карло Бергонци е и това на великия български бас Николай Гяуров в ролята на Рамфис.
Сегашната възстановка е дело на Марко Гандини, който е дългогодишен асистент на Франко Дзефирели и като изтънчен психолог е съхранил визията, естетиката и драматургичните кулминации, заложени в концепцията на Дзефирели. Оригинална идея на Марко Гандини е да заснеме документален филм за италианската телевизия, съпътстващ целия период на репетиции и представления на сегашната възстановка на “Аида“, включващ интересни интервюта с всички интерпретатори.
Сегашният изпълнителски състав на операта е звезден. Открояват се имената на Фабио Сартори като Радамес, Виолета Урмана в ролята на Амнерис, Карло Коломбара, Виталий Ковалъов и известната, световно призната българска оперна прима Красимира Стоянова в централната сопранова партия на етиопската принцеса Аида. Това участие е не само пореден триумф за Красимира Стоянова на сцената на Миланската Скала в четвърта поредна роля тук, но изключителен престиж и признание да бъде специално избрана и поканена за участие в тази легендарна, грандиозна, юбилейна оперна продукция на “ Аида“ в чест на Франко Дзефирели. Красимира Стоянова е изпълнител с перфектно чувство за стил, превърнала гласа си в съвършен инструмент, със силно сценично присъствие и изтънченост. Нейната интерпретация на Аида покори взискателната публика на Ла Скала с красотата на тембъра, рядко изразителен глас, наситен с фини нюанси и действително изумителни пианисими, както изтъкна в своята рецензия критикът Симоне Манфредини.
Забележителна е и фигурата на диригента в тази продукция – роденият в Израел, световно известен и изключително популярен в Италия маестро Даниел Орен. След многобройни изяви на пулта на всички големи италиански оперни театри Даниел Орен направи своя много успешен, престижен дебют и в Миланската Скала, дирижирайки “Аида“. Голям музикант, истински вулкан от емоции, маестро Даниел Орен влага много темперамент в процеса на работа с оркестър и солисти. Забележителна е амплитудата, която постига, овладявайки оркестъра и давайки импулси на моменти дори със скокове на диригентския подиум при силна динамика, както и с почти свеждане под диригентския пулт при постигане на нежно, пианисимо звучене на оркестъра.
Серията спектакли на “Аида“ продължават на сцената на Миланската Скала до 3 юни. В звуковия файл световноизвестната българска оперна прима Красимира Стоянова споделя интересни и емоционални размисли за своето престижно участие в тази действително забележителна, паметна оперна продукция в чест на Франко Дзефирели.