Ще се промени ли онлайн пазаруването за обикновения потребител заради все по-задълбочаващия се търговски конфликт между Съединените щати и Китай, от една страна, и Съединените щати и Европейския съюз, от друга?
Услугите на българските онлайн търговци са най-търсени у нас, каза в предаването "Хоризонт до обед" Петър Ванчев, ръководител на един от най-големите интернет магазини. На второ място се нареждат китайските сайтове, но там по-скоро става дума за обем пратки, не толкова за цифровото изражение, защото хората купуват от Китай евтини неща: „Можеш да си купиш калъф за телефон за 99 цента, който в България например се продава за 24 лева“. Следват европейските сайтове, четвъртото място като дял на чуждестранните доставчици заемат американските.
Т.нар. "търговска война" или митата, които ЕС наложи върху американски стоки, влияят изключително слабо, отчита Ванчев: „Те влияят предимно на стоките, които хората си купуват на промоция, защото касаят масови потребителски стоки. ЕС много внимателно наложи мита. Минус за европейския потребител е да купува стоки, които са му необходими и няма друга алтернатива, освен американските компании. В същото време, ако се наложат мита на американски компании за продукти, за които има алтернатива от европейски компании, европейските компании печелят“.
Европейският стандарт за отговор на запитване от клиент при онлайн пазаруване е между 48 и 72 часа, а самата доставка отнема между седмица и две. Българските потребители обаче са свикнали бързо да им връщат отговор на запитването и също така бързо да получават поръчаната стока, допълва Петър Ванчев. Стандартът за доставка у нас е един-два дни.
"Не попадайте в клопката да купувате онлайн неща, които са прекалено евтини", посъветва Ванчев любителите на онлайн пазаруването.
Темата е представена в звуковия файл.