Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Експерти: Трябва да се работи за изравняване със страните от ЕС по факторите, определящи нивото на пътна безопасност

Снимка: БГНЕС

"Голямата разлика между пътната обстановка у нас и в някои европейски държави е отражение на поведението на хората, на пътната инфраструктура и крайпътното пространство, нивото на безопасност на автомобилния парк и не на последно място – на качеството на медицинската помощ". Това заяви в предаването „Нещо повече“ Алекси Кесяков, експерт по пътна безопасност, според когото трябва да се работи за изравняване по тези фактори, определящи нивото на безопасност на движението. 

Обучението в пътна безопасност започва от най-ранна възраст, като се спазват правилата за водене на детето за ръка, от вътрешната страна на тротоара, и се обяснява многократно как се пресича, категоричен е специалистът: „И ако днес пресечем десет пъти, 20 пъти ще попитаме детето може ли да преминем. Тези неща се възпитават, както ги учим да си мият зъбите и ръцете.“

На пешеходните пътеки трябва да се оглеждаме, защото невинаги от водача насреща можем да очакваме правомерно движение, посочи Кесяков: „Може да е разсеян, заспал, дрогиран. Ние трябва да се пазим. Пешеходната пътека не е нещо идеално. Няма водач, който е тръгнал днес да върши някаква работа и трябва да се прибере вечерта, да иска да сгази двама пешеходци. Трябва да се вгледаме и в това как водачът получава информация към пешеходната пътека.“

Голяма част от катастрофите имат семеен характер, припомни експертът: „На волана стои татко, мама, дядо, синът. Много хора загиват от поведението на своите роднини.“

На пътя убива силата на удара, който зависи от скоростта на квадрат, подчерта още Алекси Кесяков. По думите му, всеки водач трябва да се замисли за собственото си поведение на пътя, защото „пътят ще го оправят след два-три месеца, след две години, а дотогава трябва да пазим себе си, независимо какъв е пътят и за какво бързаме“.

Пред „Хоризонт“ Йонко Иванов от Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка поясни, че първостепенен фактор за намаляване на травматизма по пътищата е те да бъдат по-безопасни. Той се позова на европейските практики, които, отчитайки, че човешкият фактор е най-значим, но трудно се променя в кратък период от време, са заложили на по-безопасни пътища и по-интелигентни автомобили: „Пътищата да се направят с по-малко завои, видимостта да бъде по-отворена, да няма места с ограничена видимост, особено на места, където има концентрация на ПТП, и съответно допълнителни вертикални и хоризонтални маркировки. Второ – модерните автомобили, които имат доста по-добри системи за сигурност“.

Днес е Европейският ден без загинали на пътя. Страната ни се включва в инициативата за трета година. 

Двете мнения чуйте от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна