Eмисия новини
от 12.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Шивачките за големите брандове у нас - по-зле от тези в Камбоджа

Изследване на кампанията "Чисти дрехи" сравнява условията на труд в шивашката промишленост в България, Турция, Индия и Камбоджа

Снимка: БГНЕС

„За да спестим пари, си купуваме дрехи втора употреба. Често те са на същата компания, на същия бранд, за който шием за жълти стотинки“, разказва шивачка от България за международно изследване в рамките на кампанията Clean cloths - „Чисти дрехи“ за по-справедливо заплащане на работещите в текстилната промишленост.
Кампанията си поставя за цел да анализира обещанието на една от големите корпорации, притежател на един от най-известните брандове за дрехи, втора по пазарен дял в света. През 2013 година компанията гарантира, че до 2018-а заетите във фабриките доставчици за фирмата ще получават по-справедливо заплащане. Според анализаторите, обещаното към днешна дата е далеч от желаното изпълнение. Изследването е съсредоточено в България, Турция, Индия и Камбоджа, защото там са позиционирани големи доставчици на корпорацията.

Регистрираните у нас казуси kа изследването сочат, че жените шивачки работят по 12 часа седем дни седмично и това работно време не може да бъде заплатено, защото е извън закона. Минималната нетна заплата за месец е 400 лева, обясни пред „Хоризонт“ социологът Георги Медаров, един от изследователите в анализа на Clean cloths, вече разпространен от агенция „Ройтерс“. Докладът показва, че шивачките в България получават едва 10% от т.нар. заплата за издръжка за разлика от Камбоджа, където средствата достигат повече от една трета.

"Беше много трудно да намерим хора, с които да говорим - не само заради страха. Поради това по време на теренното ни изследване, те тогава буквално работеха по 12 часа на ден, нямаше кога физически да се срещнем с тези хора, по тъмно вечерта, беше доста трудно. Направихме изследване не само в това конкретно село, където е тази фабрика, а в цяла България за по-голямо изследване, пак на кампания "Чисти дрехи" за техен доклад за състоянието на сектора в България от гледна точка на работниците. Някои от разказите бяха потресаващи. Например, една жена разказа, че е трябвало да ядат няколко месеца само картофи, за да могат да си позволят да си пратят детето на училище. И такива истории има не малко", разказа Георги Медаров.

Ръководителката на кампанията „Чисти дрехи“ Бетина Мюзиолек заяви от Берлин, че от експлоатацията печели основно марката, защото около 60-70% от крайната цена отива при притежателя на бранда. Мюзиолек вижда сред причините ситуацията в България да е толкова зле недостатъчната активност на синдикатите.

В сектор "Текстил, облекло, кожа" в България заплащането наистина е изключително ниско, признава председателката на синдикат "Лека промишленост" към КТ "Подкрепа" Росица Маринова. 120 хиляди са били работещите в сектора през 2017 година. Секторът по думите ѝ се отличава с много висок дял на сивата икономика, продължително работно време и неустойчива, несигурна заетост. Над 90% от шивашките фирми у нас работят на ишлеме за световноизвестните вериги, съобщи още Росица Маринова. 

Повече по темата ще научите от звуковия файл.
Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени