Стъпка първа гласи "Създай собствена медийна империя". Ярък пример - унгарският премиер Виктор Орбан, който след загуба на изборите през 2002 година обвинява за това медиите. Не след дълго близки до партията му олигарси инвестират в няколко вестника и радиостанции, които днес доминират медийния пазар в страната. По този модел се развиват нещата и при крайнодясната "Алтернатива за Германия". "Целта е да се изземе ролята на обществените и на независимите медии", коментира Нина Хорачек за предаването "Събота 150".
Стратегията на популистите си има име - информационна война срещу върховенството на мейнстрийма, а първопроходник е Партията на свободата на Йорг Хайдер, пробила си път до австрийското правителство през 1999-а, а след това и миналата година.
"Още през 2008 година Партията на свободата започна да изгражда свои информационни канали в интернет, които на пръв поглед изглеждат като нормални медии, но всъщност разпространяват класическа партийна пропаганда. Този модел се оказа много успешен", обясни Хорачек.
"Проблемът е, че тези медии работят под наметалото на класическата журналистика, но ако човек се зачете внимателно, ще разбере, че става дума за чиста проба пропаганда и това за мен е голяма опасност, защото хора, които не са добре информирани, много трудно ще усетят разликата и лесно ще бъдат заблудени", допълни тя.
Втората стъпка в пропагандната война залага на всяването на страх чрез фалшиви новини.
Голямата миграционна вълна от 2015 година промени значително не само европейския политически пейзаж, но и медиите в Европа.
"При нас, в Австрия, всичко започна от социалните мрежи. Партията на свободата много бързо разбра, че те могат да са ѝ от полза. По този начин, основно през Фейсбук, посланията им стигат директно до хората, без да трябва да отговарят на въпросите на досадни журналисти", разказа Нина Хорачек.
Стъпка трета се описва като "Оклевети противниците си".
Кои са останалите стъпки в пропагандната война - чуйте в звуковия файл.