Вносът на автомобили в САЩ ще спадне драматично, ако в резултат на препоръка на Министерството на търговията, президентът Доналд Тръмп наложи допълнителни мита в размер на 25%, показва доклад на Института за икономически изследвания Ifo в Германия, цитиран от агенция MarketWatch.
Най-големите износители на автомобили и на част за тях са Япония, Германия, Мексико и Канада, като най-засегнати от евентуалното въвеждане на високи американски митнически тарифи ще се окажат японските и германските производители.
Мексико и Канада би трябвало да бъдат освободени от всякакви нови автомобилни мита, ако бъде ратифициран новият Северноамерикански търговски пакт на САЩ с двете държави, тъй като подобен договор няма да позволи въвеждането на тарифи в резултат на "Раздел 232", касаещ вносът, който представлява заплаха за националната сигурност.
Според анализа на института Ifo обаче, немският износ на автомобили за САЩ може да се свие с цели около 50%, а самата Германия ще пострада още повече, тъй като производителите ще се наложи да намалят цените, което пък би навредило на маржовете на печалба и на други пазари. Очаква се също така и спад на вноса на авточасти в Германия от места като Испания и Унгария.
Японската автомобилна индустрия пък ще претърпи загуба на добавена стойност в размер на около 8 млрд. евро (около 9 млрд. долара), а Германия ще загуби 7 млрд. евро, прогнозира институтът Ifo. Автомобилната индустрия на Южна Корея ще претърпи загуби за над 3 млрд. евро. Проучването на Ifo разглежда дългосрочните ефекти, като по принцип около 90% от тях ще се проявят в рамките на пет години и 99% в рамите на десет години.
Немският икономически институт също така заяви, че Европейският съюз би могъл да разработи така наречената "умна контрастратегия", за да компенсира 25-те млрд. евро в подкрепа на американската индустрия, като се фокусира върху продуктите, при които производителите от САЩ най-вероятно ще намалят експортните си цени. Контратарифите биха могли да намалят първоначалното предимство на САЩ до едва 1,6 млрд. евро, според оценката на Ifo.
"Това изследване предполага, че при положение, че САЩ атакуват Европа с автомобилни тарифи, би било разумно Европа да отвърне на удари, но глобалната икономика ще претърпи щети", се посочва в доклада на Ifo.
Междувременно германската автомобилна бизнес групировка VDA заяви в неделя, че износът на европейски коли не представлява опасност за националната сигурност на САЩ. Подобна теза защити ден по-рано и германският канцлер Ангела Меркел, съобщава Ройтерс.
Според VDA само автомобилната индустрия в Германия е създала повече от 113 000 работни места в Съединените щати през последните години, когато бяха изградени около 300 предприятия, което я прави и най-големият износител на автомобили от САЩ. "Всичко това укрепва САЩ и не е проблем за американската национална сигурността", посочи германската бизнес група, добавяйки, че всяко едно решение на Министерството на търговията на САЩ да класифицира европейския автомобилен износ като заплаха за националната сигурност ще бъде напълно "непонятно".
В събота Ангела Меркел също отхвърли подобни опасения. "Гордеем се с нашите автомобили", посочи тя и отбеляза, че много от тях са произведени в Съединените щати и след това са изнесени в Китай.
"Ако това се разглежда като заплаха за сигурността на Съединените щати, тогава ние сме шокирани," заяви Меркел по време на Международната конференция за сигурност в Мюнхен.