Германският автомобилостроителен гигант "Фолксваген" (Volkswagen AG) отчете спад от близо 10% на печалбата си през първото тримесечие на годината в резултат на забавящия се китайския икономически растеж и изплащането на нови наказателни глоби във връзка със скандала с вредните газови емисии, добил известност като "Дизелгейт".
"Фолксваген" обяви спад на нетната печалба през първото тримесечие с 9,6% до 2,9 млрд. евро спрямо година по-рано и понижение на продадените автомобили с 6,7% до 2,6 милиона боря. Автомобилните продажби бяха засегнати в най-голяма степен от тяхно рязко понижение в Китай, както и по-слаби продажби в Европа и Северна Америка.
Приходите на немската компания обаче нараснаха през първото тримесечие с 3,1% до 60 млрд. евро.
Финансовите резултати обаче са до голяма степен в съответствие с очакванията на анализатори и икономисти и отразяват състоянието на глобалната автомобилна индустрия, която продължава да се мъчи да се справи с по-бавния икономически растеж в Китай (най-големия в света автомобилен пазар по продажби), несигурността на световната икономика с оглед на протекционистките търговски политики на САЩ и нарастващите разходи за разработване на нови технологии и на електрически превозни средства.
Печалбата на "Фолксваген" пострада през първото тримесечие в резултат на заделени 1 млрд. евро за покриване на евентуални правни рискове, които продължават да тормозят компанията повече от три години след скандала с фалшифицираните газови емисии от 2015-а година. В резултат на това коригираната оперативна печалба, която се следи по-внимателно от инвеститорите, спадна през първото тримесечие с малко "по-скромните" 8% до 3,9 млрд. евро.
Досега "Дизелгейт" е причинил загуби на компанията в размер на 30 млрд. евро.
Компанията обяви, че ще продължава да се придържа към оптимистичните си перспективи за настоящата година, като прогнозира увеличаване на приходите си в световен мащаб с до 5%, въпреки насрещните ветрове, свързани с проблемната глобална икономика, нестабилните валутни курсове, засилената конкуренция и продължаващото забавяне при сертифицирането на произвежданите превозни средства по новите европейски емисионни стандарти, известни като WLTP.
"Като цяло трябва да ускорим темпото на нашата трансформация", заяви главният финансов директор на немския гигант Франк Витер. "Нарастващите рискове за световната икономика представляват допълнителни предизвикателства пред нас. Въпреки това ние продължаваме да се придържаме към финансовите ни цели за цялата 2019-а година", допълни той.
От "Фолксваген" обаче добавиха, че възвръщаемостта от продажбите на пътнически автомобили, включващи марките VW, Audi, Porsche, Skoda, Seat, Bentley и Lamborghini, вероятно ще се окаже в долния край на заложения целеви диапазон между 6,5% до 7,5%.
Забавянето на китайската икономика засегна продажбите и приходите на немската компания. Печалбите ѝ от съвместните предприятия в Китай са спаднали с 8% до 1,07 млрд. евро през първото тримесечие, докато продажбите на моделите само с емблемата VW са спаднали в световен мащаб с цели 13% спрямо година по-рано.
"Вървящият търговски спор между Китай и САЩ продължава да вреди върху търсенето", отбелязаха от "Фолксваген", добавяйки, че решението на Китай през април да намали данъчните субсидии за покупка на нови автомобили е оказало допълнителен натиск върху търсенето.
След представянето на корпоративния отчет акциите на Volkswagen AG поскъпват рязко на борсата във Франкфурт с над 4% към 166,70 евро за една акция, отправяйки поглед към тазгодишният им ценови връх около 167,40 евро, достигнат на 23-ти април (най-високо ниво от май 2018-а година ансам).