Eмисия новини
от 15.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Ръст на онлайн покупките през коледните празници в САЩ с близо 19%

Основните индекси на Уолстрийт с нови рекордни върхове, Nasdaq премина бариерата от 9000 пункта

Снимка: ЕПА/БГНЕС

Американските потребители осъществиха доста повече онлайн покупки през тазгодишния сезон на ваканционните пазарувания, показват данни на компанията Mastercard Inc., като електронните продажби нараснаха от 1-ви ноември до Коледа включително с 18,8% спрямо същия период на 2018-а година.

В същото време общите предпразнични и празнични продажби в САЩ, изключвайки автомобилите, се повишиха с 3,4% спрямо година по-рано, като онлайн продажбите представляваха 14,6% от всичките продажби.

Сезонът за ваканционно пазаруване е решаващ период за търговците на дребно и може да представлява до 40% от годишните продажби в САЩ. Но тази година Денят на благодарността, с който традиционно започва периода за пазаруване, беше на 28-и ноември, или близо седмица по-късно от миналата година, когато се падна на 22-ри ноември, оставяйки по този начин търговците на дребно с шест дни по-малко, за да направят силен оборот между Деня на благодарността и Коледа.

Президентът на САЩ Доналд Тръмп, чиято подкрепа в страната нарасна в последно време благодарение на силни икономически данни и въпреки неговия импийчмънт в Камарата на представителите, побърза да се похвали с предпразничните продажби на дребно.

"Празничните продажби през 2019 година нараснаха с 3,4% спрямо миналата година, най-силните данни в американската история. Поздравления Америка!", написа той в Туитър.

Компанията Mastercard обаче отбелязват, че през 2018-а година продажбите в сезона на ваканционното пазаруване нараснаха с 5,1% спрямо година по-рано, което означава, че твърдението на Тръмп за рекорден ръст през настоящата година не е вярно.

От Белият дом отказаха да коментират това очевидно несъответствие.

Силните данни все пак показват, че въпреки забавянето на глобалния растеж, потребителските разходи в САЩ се възползват от растежа на заплатите и от силния трудов пазар, отбелязват консултанти и анализаторите на търговията на дребно.

Сезонът на ваканционно пазаруване беше предизвикателен за търговците на дребно, след като електронният гигант Amazon разшири политиката си за безплатни връщания, включвайки продукти, които по-рано не са отговаряли на условията и предоставяйки на потребителите срок до януари да могат да върнат дори малки по размер покупки, осъществени пред неговата електронна платформа за търговия.

Националната федерация за търговия на дребно (NRF) прогнозира, че ваканционните продажбите на дребно в САЩ за последните два месеца на годината ще нараснат с между 3,8% и 4,2%. Това е над средно годишното увеличение от 3,7% през последните пет години.

Данните за предпразничните продажби на дребно допринесоха допълнително за силно позитивното представяне на Уолстрийт по време на търговията в четвъртък, като и трите основни фондови индекси приключиха сесията с поредни рекордни върхове.

Индексът на сините чипове DJIA нарасна с 0,37% (с близо 106 пункта) до 28 621,39 пункта, широкият индекс S&P500 - с 0,51% до 3 239,91 пункта, а технологичният индекс Nasdaq Composite се повиши с 0,78% до нов рекорд от 9 022,39 пункта, нараствайки за пръв път в историята на психологическото ниво от  9000 пункта и отбелязвайки повишение за десета поредна сесия на търговия - най-продължителен негов ръст от юли 1997 година насам.

В рамките на отминаващата година DJIA вече нараства с 22,69%, S&P500 - с 29,24% и Nasdaq - с цели 35,98% на фона на очакваното скорошно подписване на "първа фаза" от търговската сделка САЩ-Китай, неоправданите от по-рано през годината опасения за предстоящата рецесия и благодарение на трикратното намаление на основната лихва на Федералния резерв през отминаващата 2019-а.

Акциите на Amazon Inc. нараснаха в четвъртък с цели 4,45% до 1868,77 долара за акция (най-високо ниво от 31-ви юли насам) на фона на позитивното инвеститорско настроение около рекордните продажби на дребно в предпразничния сезон на пазаруване. Самият световен гигант в онлайн търговията заяви, че сезонът на пазаруване е довел до "милиарди артикули, поръчани по целия свят" и "десетки милиони" собствени продадени устройства като Alexa и Firestick, като самите предпразнични продажби са били на рекордна стойност, макар и без да уточни точните стойност. В резултат на това бяха създадени над 250 000 сезонни работни места на пълно и непълно работно време в глобалната мрежа за доставки.

Що се отнася до Prime, базираната в Сиатъл видео мрежа на Amazon, тя счупи още един рекорд, след като над пет милиона нови клиенти започнаха пробен период на нейните услуги.


БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени