Потребителите в еврозоната и в целия ЕС започнаха да харчат повече в началото на новата година, показват най-новите данни на Евростат. В същото време продажбите на дребно в България се понижиха за пръв път от няколко месеца насам.
През януари търговията на дребно в еврозоната нарасна с 0,6% спрямо декември 2019-а, когато отбеляза спад с 1,1%, като продажбите на нехранителните стоки се повишиха с 0,4%, тези на хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия, - с 0,7%, а продажбите на автомобилни горива скочиха с 1,9 на сто.
На годишна база продажбите на дребно в еврозоната нараснаха за втори пореден месец с 1,7% при осреднени очаквания за по-скромно повишение с 1,1 на сто.
В рамките на целия ЕС (27-те страни членки, изключвайки вече Великобритания) продажбите на дребно се повишиха през януари с 0,5% спрямо декември, когато се понижиха с 1,0%, като на годишна база техният растеж се подобри до 2,1% от 2,0% месец по-рано.
Данните за продажбите на дребно са важен индикатор за вътрешното търсене и потребление в рамките на Европа. Увеличаването на продажбите на дребно обаче може да се окаже доста краткотрайно, тъй като от средата на февруари насам европейските потребители започнаха да избягват магазините с оглед на разпространението на епидемията от коронавирус в Европа от Китай.
В същото време Евростат отчете първо понижаване на продажбите на дребно в България от доста месеци насам, като през януари те се свиха с 0,4% спрямо декември 2019-а, когато нараснаха с 0,7 на сто.
На годишна база растежът при продажбите на дребно в България се забави рязко до 3,1% от 5,8% през декември, отбелязвайки най-слаб растеж от миналия октомври насам.