Eмисия новини
от 21.00 часа
Размер на шрифта
Българско национално радио © 2024 Всички права са запазени

Рязък спад на потребителските и бизнес нагласи във Великобритания заради Covid-19

Доверието сред британските компании спадна рязко през втората седмица на март, когато коронавирусната криза набра скорост в Обединеното кралство, но още преди правителството да затвори голяма част от икономиката, за да забави разпространението на Cobid-19, показва бизнес проучване, публикувано във вторник.

Потребителските нагласи също отслабнаха през първите две седмица на настоящия месец още преди наложената блокада и карантина на национално ниво.

Индексът на бизнес доверието, определян от банката Lloyds Bank, достигна през седмицата, започнала на 9-и март, най-ниското ниво от световната финансова криза преди 11 години от -3%.

Трябва да се има предвид, че през втората седмица на март Английската централна банка намали спешно лихвените проценти, а финансовият министър Риши Сунак заяви, че ще увеличи публичните разходи. И двете мерки обаче се оказаха само прелюдия за по-нататъшни извънредни стимулиращи действия от страна на АЦБ и британското правителство.

През първите две седмици на март доверието сред компаниите спадна със 17 пункта до 6%, а намеренията им за наемане на персонал се влошиха с 12 пункта до 4%, посочи Lloyds Bank и допълни, че повече от 70% от предприятията са заявили, че са били или ще бъдат засегнати от епидемията от коронавирус.

Проучването на Lloyds беше проведено между 2 и 16 март и включваше 1200 компании.

Също днес компанията за пазарни проучвания GfK заяви, че индексът на потребителското доверие през първата половина на март се е понижил до -9 от -7 пункта през февруари, когато достигна най-високото ниво от август 2018 г.

"Въпреки че ни предстои дълъг път, преди да достигнем ужасяващите данни, наблюдавани през юли 2008 г., когато общият потребителски индекс се срина до -39 пункта, блокирането на Великобритания само може да доведе до по-нататъшно влошаване“, заяви Джо Статън, директор за клиентските стратегии в GfK.

Институтът Gfk отчете и рязък спад с 8 пункта до -2 пункта при желанието на потребителите да правят големи покупки, докато подиндексът на очакванията за общото икономическо състояние за следващите 12 месеца спадна с 6 пункта до -27 пункта, а прогнозите за личните финансови в бъдеще се влошиха до +3 пункта.

Проучването на GfK сред 2000 души беше проведено между 2 и 13 март.

Междувременно британската национална статистика (ONS) потвърди предишната си оценка, че БВП на Обединеното кралство е стагнирал (нулев растеж) през четвъртото тримесечие на 2019 г. спрямо предходните три месеца.

Позитивният принос към икономическия растеж на сектора на услугите се е компенсирал от спад в производството, посочва ONS.

На годишна база БВП на Обединеното кралство се повиши с 1,1% спрямо четвъртото тримесечие на 2018 г., а за цялата 2019 г. британската икономика нарасна с 1,4% в сравнение с повишение на БВП с 1,3% година по-рано.



БНР подкасти:

Новините на БНР – във Facebook, Instagram, Viber, YouTube и Telegram.


Последвайте ни и в Google News Showcase, за да научите най-важното от деня!

Горещи теми

Войната в Украйна

Най-четени