Да не се занемаряваме, да носим хубави дрехи и да купуваме български марки. Това призова модният журналист, телевизионен водещ и университетски преподавател професор Любомир Стойков. За около месеци и половина, докато си стоим повече в домашните дрехи, без да може да покажем новите, или носим маски, които скриват лицата и бижутата, може да се случи много с модата, казва проф. Стойков.
„Предпазните маски се превръщат в един важен статус - символ. Той е символ на социално, материално, професионално положение на техния ползвател. Ето, да вземем например различните класове маски. В тази криза маската издава много неща за личността, която я носи. Маските с най-висока защита, които осигуряват 99% филтриране на частиците и пропускане до 2%, или пък тези, които също осигуряват много висок процент филтриране, свидетелстват, че техните притежатели са хора с възможности. Добри контакти с лекари и лечебни заведения. Аз визирам хора, които не са лекари, но имат такива маски. Освен това те са информирани за ефекта. Но самото носене на дизайнерски маски, редом с основната си защитна функция, дава модна култура и това качество - естетическа упоритост, техните ползватели да бъдат актуални, изискани дори в такива апокалиптични времена“.
Затова не се изненадвайте, ако видите хора с „лица“ на чудовища. Те просто се възползват от т.нар „опарт“ - оптичната илюзия, естественото продължение на лицето, към което се добавя и новото изражение:
„Маските са визуален компонент, който присъства изключително много в пространството. Било то реално, физическо - като излезете на улица, или пък виртуално - като втора реалност. Комуникативното значение на маските се засилва и от още едно много важно обстоятелство, че те ангажират голяма част от човешкото лице. А то пък е основен фактор в езика на тялото. Така наречената невербална комуникация“.
Какво става с носенето на бижута и червило, когато маските пречат или повече си стоим у дома?
„Да продължават да използват червило или аксесоари. То е неизменен акцент в модния чар на една жена. И при криза, и извън криза, и в нормални времена. Перифразирайки мадмоазел Шанел, бих могъл да кажа: Ако ти е скучно в изолация, сложи си още малко червило и гледай напред“.
Любомир Стойков допълва и съвета как в новите условия пак да бъдем достатъчно ефектни:
Първият - да бъдем изобретателни. Има една латинска поговорка, според която лъвът се познава по нокътя. С други думи, и при сегашната ситуация може да се използва въображението. Понякога е достатъчно с нещо много малко, може да бъде някакво фишу, някаква гривна, бижу, накит или гривна. И те да бъдат по-различни. Другото, което бих ги посъветвал, е да бъдат малко по-търпеливи. Вижда му се краят. Както се казва, и на нашата улица ще изгрее слънцето. И третото - тази ситуация пък е повод за по-позитивно преоценяване на мисленето ни до този момент. Нека да се отворят отново гардеробите, да видят колко ненужни дрехи има там. Още отсега вече да знаят с какво могат да се разделят. Или да си помислят за нови комбинации. Във всеки случай - времето ни сега и времето постпандемичното време ще наложи неизменно и неизбежно ограничение. В това число и особено материални ограничения. Облеклото е част от материалната култура и материалната среда".
А какво ще стане с модата на дрехите.
Докато сме в домашна обстановка, не трябва да се занемаряваме, съветва Любомир Стойков:
„Стилът на обличане в домашна обстановка е ясен и постоянен – удобен, небрежен, непретенциозен. По-рано за много хора този стил не е бил доминиращ. Сега през по-голямата част от времето те са облечени casual, небрежно. А в бъдеще със сигурност ще се задълбочи тази тенденция. Аз обаче препоръчвам да не се занемаряваме съвсем, тъй като облеклото има и способността да дисциплинира, да мобилизира, да ентусиазира, да се оправи доброто настроение. Ще ви дам пример със себе си, ако позволите. Непрекъснато аз имам виртуални лекции, публични изяви, телевизионни интервюта, среща с повече хора чрез различни платформи, социални мрежи. Правилата и дрескода, които спазвам, са свързани с избора на по-специално, ще повторя - по-специално, но не по-официално облекло. Като разчитам на допълнителното културно и психологическо въздействие. В случаите, когато изнасям онлайн лекции или водя университетски семинари, се обръщам с молба към моите студенти да помислят както за курсовете си работи и презентациите, така и за външния си вид. И той да бъде с една идея по-представителен в сравнение с това, което си носят постоянно вкъщи. Който не се занемарява, който държи на външността си, да знае, че рано или късно това ще премине. И традиционната визуална култура ще ни напомня отново колко важно е да изглеждаш добре".
Офис културата обаче също може да се промени, след като всички се върнат на работа, казва модният журналист.
Ще се задълбочи доминацията на така нареченото casual облекло, всекидневен стил, носенето на по удобни, по-практични облекла и допълнения. Както и чуждите, така и българската мода вече се е ориентирала да създава модни маски.
Професор Любомир Стойков изброява – Евгения Живкова, Невена Николова, Радослава Лазарова, Исизо Мони.
„За мен е знак, че най- добрите ни дизайнери отново са на първа линия. Този път социално ангажиран. Аз използвам разговора с вас, за да ги посъветвам да направят и първите си покупки на дрехи от български дизайнери и родни модни брандове, с което със сигурност ще подпомогнат за съживяването на нашата икономика. И конкретно модна индустрия".
Облеклото и външният вид не са празна суета, казва още Любомир Стойков:
„Те са дълбоко вкоренени в мисленето ни, в начина ни на живеене. По същия начин, както е спортуването, разходките на открито. Съхранявайки тези навици, те, макар и да са се променили в момента, като мине пандемията, пак ще се възстановят. Дори и да не са в същия вид. Запазването на това естетическо чувство, на усета за красиво, е от полза. И душевна, и психическа. Аз се чудех какъв слоган да предложа като някаква поанта на нашия разговор. Хрумнаха ми думите: „Да победим коронавируса със стил“.
Интервюто с проф. Любомир Стойков можете да чуете в звуковия файл.